söndag 20 januari 2013

Silver Linings Playbook

Bara för någon dag sedan skrev jag att jag var film-trött och bara ville se serier, och det är visserligen fortfarande sant. Men häromdagen såg jag en himla bra film som jag bara ville dela med mig av. När alla Oscarsgalan-nomineringar släpps brukar jag ha som tradition att titta på så många filmer jag kan. Jag började med Silver Linings Playbook, som är nominerad bland annat för bästa film och bästa manliga och kvinnliga huvudroll och biroll.

Först tittar vi lite på trailern:


Egentligen är det här en helt vanlig romantisk komedi, med lite mörkare inslag (typ psykisk sjukdom, misshandel, döda makar osv) och det är nog därför jag gillar den. Jag gillar romantiska komedier. Jag har ingen ork för tunga draman eller ens actionfilmer. Jag vill se romantik, komedi eller skräck. Och den här filmen är två av de tre kategorierna. 



Jag blev förvånad när jag såg att Hangover-Bradley Cooper var Oscarsnominerad, han känns ju kanske inte som den typen av skådis, men han var jättebra och tragikomisk som Pat, en lärare, som efter en "incident" hamnar på mentalsjukhus och som när han kommer ut får bo hemma hos mamma och pappa igen tills han kommer på fötter. Han träffar Tiffany (fantastiska Jennifer Lawrence), som är lika knäpp som han är, och de börjar umgås och sedermera träna inför en danstävling som Tiffany ska vara med i. Dansscenen på tävlingen i slutet av filmen är ganska underbar. 
Det här är andra gången Jennifer Lawrence är Oscarsnominerad, hon var det för två år sedan för Winter's Bone. Emellan har hon ju varit Katniss i vad som måste vara den största filmen hon gjort, Hunger Games. Jag är jätteförtjust i Jennifer Lawrence, hon är så himla härlig. Så rolig, så snygg, hon har ett fantastiskt minspel och är helt enkelt en döbra skådis. I intervjuer är hon alldeles underbar, så ärlig och liksom äkta. Det kan ju visserligen mycket väl vara spelat, men jag tror inte det. Jag tycker hon är alldeles förtjusande. 



Jag har redan sett Silver Linings Playbook två gånger och jag har laddat ner boken som e-bok så att jag kan läsa den också. När jag gillar nåt, ja då gillar jag det verkligen. 

(Bilderna kommer från IMDb)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh det ser verkligen ut som en bra film!

Johanna sa...

Wow den verkar ju vara ett riktigt guldkorn! Inte hört talas om den innan. Jag ser alldeles för lite för film, har precis som du inte alltid tålamodet på något vis. Men denna, denna måste jag se känner jag. Älskar också Jennifer Lawrence! Tack för tipset!