onsdag 2 januari 2013

Förberedelser inför nyårsafton

När 2012 skulle bli 2013 så skulle det ju festas såklart. Vi brukar vara ett gäng som kalasar ihop varje nyår och så även i år. Det här nyåret var vi betydligt färre än förra, så den här gången kunde vi faktiskt sitta ned och äta middag (förra gången fick vi ha knytis-buffé pga så många gäster att vi inte fick plats vid ett bord). I och med att vi skulle äta trerätters och möblera om lite här hemma så vi skulle få plats, så krävdes en hel del förberedelser.


Vi handlade i söndags men jag och David fick åka och stödhandla ändå, medan Daniel var på jobbet. Mycket mat blir det.


När David gick ut med Blixten för att möta upp Daniel när han slutat jobbet, passade jag på ta på mig örhängen och peppa lite med Demi Lovato.


När grabbarna kom hem började vi med hummersoppan som vi skulle äta till förrätt senare på kvällen. Ingen av oss hade lagat det tidigare och jag önskar nästan att någon hade filmat när David stod och slog på en klo med en hammare i ett försök att få ut köttet. Det var inte stiligt gjort, men oj så bra det blev i slutet. 


Jag och Daniel fick en massa porslin i julklapp som vi nu fick användning för. Jag tycker det är så fantastiskt fint. Sopptallrikarna är i grönt, färgen heter "Äng" och är alldeles underbar. 



Sen skulle ju lägenheten pyntas såklart. David hade inte lungor nog till att blåsa ballonger, så jag fick ta över.


Men serpentiner, det kunde han. Och partytutor och konfetti. Allt sådant är givetvis en nödvändighet på nyårskalas. 


Vi flyttade vårt enda bord, köksbordet, in till vardagsrummet för att få plats. Dock har vi ju bara fyra stolar så tre av oss fick sitta på trädgårdsstolar som Björkis släpade med sig. Det är bra gäster det, som tar med sina egna stolar.


David kämpade länge med att fästa upp serpentiner på ena bokhyllan vid balkongdörren. Det är lätt att tro att det är en enkel sak, men icke. David fick kämpa länge och det slutade med ilska och tejp. När han var klart blev han stolt minsann. 


Blixten däremot var inte så peppad på nyår och fyrverkerier. 



Inga kommentarer: