tisdag 15 januari 2013

Jobbig nutid men förhoppningsvis roligare framtid

Jag är ju som bekant arbetslös just nu, vilket suger ganska fett. Jag jobbade sista dagen på mitt förra jobb fredagen den sista november och blev inskriven på Arbetsförmedlingen måndagen därpå. Mitt första möte med dem har inte skett än, jag har ett möte bokat i slutet på januari. Alltså nästan precis två fulla månader som arbetslös och inskriven utan ett möte. Skönt att veta att jag kan få mycket hjälp och stöd av dem.
De skickade ett brev häromdagen angående ett jobb de tyckte jag skulle söka. Som nån form av säljare av mobilabonnemang i Södertälje. Jag har ingen erfarenhet som säljare och jag har inget körkort eller bil så hur jag skulle kunna få det jobbet eller ta mig till Södertälje är ju en bra fråga. Har de skickat det brevet till mig lär de har skickat det till väldigt, väldigt många och då undrar jag ju såklart hur stor chans en har på det jobbet. Typ noll procent. Överlag så är allt på den fronten ganska så värdekasst.

Men nog om det. Jag har samtidigt sökt skola nu till våren. För jag har verkligen ingen lust att vara arbetslös/sysslolös en längre tid. Dock är kursen, eller programmet, som jag sökt en komvuxkurs. Yrkeskomvux. Jag känner att det kan vara smart att ha någon form av praktisk utbildning. Jag vet inte om jag kommer in än, men jag har märkt att komvux är väldigt långt ifrån universitetsstudier. Bara grejen att terminen börjar in i februari förvirrar mig. Annars är jag ju ganska vad att plugga, men detta är helt annorlunda. Men det är inte bara det. De tar in de som är "längst från arbetsmarknaden" i första hand. Vem som gör det urvalet och hur det görs det vet jag inte. Så jag har faktiskt inte en aning om hur stor chans jag har att komma in.


Jag var på ett informationsmöte förra veckan och nivån var liksom inte vad jag är van vid. Frågor som "Har alla tillgång till dator?" ställdes och vi måste vara beredda på att "lära oss Google". Men jag hoppas verkligen att jag kommer in. Det skulle vara superkul att plugga igen och jag tror att jag skulle trivas bra.
Jag tror inte att det är så jättevanligt att folk med en kandidatexamen pluggar på komvux. Men det är ju kul att vara annorlunda. Och som en bonus har min syster sökt samma kurs. Så om allt går väl kommer vi att plugga ihop!

1 kommentar:

Anonym sa...

varför söker du inte jobb inom det du har kandidatexamen då?