söndag 20 januari 2013

Limepaj

I fredags skulle jag lagat en paj för att ha till efterrätt igår. David var nämligen här och hälsade på och sov över så igår åt vi kycklingmiddag och så var tanken att vi skulle äta limepaj. Men det var visst ingen som kom ihåg att köpa digestivekex, så jag fick laga den i morse istället, för att ha till eftermiddagsfikat idag. Pajen ska nämligen stå i kylen i flera timmar, så den är inget en slänger ihop på en 20 minuter.

Receptet jag använde kommer från Jamie Olivers Jamie Magazine - Mat för hela året. Kondenserad mjölk ingår och det var första gången jag använde det. Jag älskar konsistensen och nu vill jag använda det hela tiden. Jag ska försöka hitta ett nytt recept där det ingår.



Det här behövs till pajen:

4 äggulor
4 dl kondenserad mjölk
6 msk färskpressad limesaft (ca 6 lime)
2 dl vispgrädde

Botten:
12 digestivekex
45 g strösocker
135 g smält osaltat smör


Och såhär tillverkas den:

Ugnen ska vara på 175 grader. Blanda allt till botten i en matberedare och gör det till en smulig deg. Smeta ut i en pajform och grädda till gyllene, typ 10 minuter. Vispa ihop äggulorna. Tillsätt den kondenserade mjölken, lite i taget. Sedan all limesaft och blanda ihop det. Smeta ut det i pajformen och grädda i en kvart. Sedan ska den kylas i minst 6 timmar eller över natten. (Jag orkade inte vänta så jag ställde ut den i två timmar på balkongen. Det fungerade utmärkt men den fick fula märken av aluminiumfolien jag använde som takskydd). Grädden vispas och används som topping. Sen: ät!



Det blev supergott och himla mycket limesmak! 


Inga kommentarer: