fredag 4 januari 2013

Lite tankar om Fifty Shades of Grey


(Den här texten kan innehålla jättemånga spoilers!)

2012s mest omtalade bok. Fifty Shades of Grey av E.L James. Har ni läst den? Om inte lär ni i vart fall ha hört talas om den. Jag höll mig länge från att läsa den. Jag läste så många recensioner som pekade på att den var ganska usel. Men andra skrev ju så mycket om det vilda, galna BDSM-sexet och det vill jag ju så klart läsa om. ”Tantsnusk” sade folk. Men jag gillar ju tantsnusk. Sedan blev det översatt och omåttligt populär även här i Sverige. Den stod uppskyltad på mitt Ica. Men då kan det ju inte vara värsta snuskboken? Men i vart fall så köpte jag den i höstas. Och sen köpte jag del två och del tre. Jag ville ju veta vad the fuss var om. Och jag läste. Och jag blev liksom… så besviken. 



Den handlar om 21, snart 22-åriga studenten Anastasia Steele (alltså, det namnet) som träffar multimiljonären Christan Grey, som enligt egen utsago är ”fifty shades of fucked up”. Han gillar BDSM-sex (han är den dominanta såklart) och blir helt besatt av Ana. Hon är kluven först, men faller sedan som en fura. Varför en skulle falla för honom är en gåta. Han må vara snygg, men han är en ganska hemsk man. Han vill bestämma allt över henne och att hon ska lyda till punkt och pricka. Han säger flera gånger ”you’re mine, only mine, don't forget it” och ”you belong to me”.  Han älskar sex, men vill inte använda kondom, för det är ju inte lika skönt då. Han tvingar henne till p-piller, som hon glömmer att ta. Då tvingar han henne till p-spruta. Ana vet inget om preventivmedel för hon har aldrig haft en sexuell relation tidigare. Låter det här okej någonstans? 

Som sagt, karln är jävligt possessive. I andra boken (den jag läser nu) vill han att hon ska flytta in hos honom samt gifta sig med honom. Här har de alltså känt varandra i ett par veckor/nån månad och han har precis berättat att han är sadist och tänder på att göra kvinnor illa. Men det är ju okej, pga han hade en jobbig barndom. Alltså, det är klart att en får ha BDSM-sex om en vill. Det största problemet med Christian är att han hela tiden vill ha koll på henne, veta vad hon gör och vill att hon ska vara med honom exakt hela tiden. Hon får knappt träffa sina vänner och han tycker helt klart att hon borde sluta på sitt jobb. Om hon inte svarar på mejl omgående så tror han att nåt har hänt och så ringer/mejlar han massor av gånger. En gång åkte han hem till henne för att kolla upp att allt stod rätt till pga detta. Inte helt normalt. 
Angående själva sexet är  problemet att hon inte helt och fullt vill ha den typen av sex. Hon känner konstant att hon måste ställa upp för hans skull annars kommer hon aldrig vara nog för honom och han kommer att tröttna. När de väl har sex tycker hon dock oftast att det är ganska gött, vilket ju är tur. Hemskt vore det annars. 

Och ja, sexet då? Det är väl därför en läser? Först och främst var sexet svinatråkigt att läsa om. Det tog lång tid innan de hade sex och när de väl hade det så var det var inget speciellt. Jag har aldrig blivit så okåt av en ”sexig” bok. Och jag är lite besviken på att det än så länge inte har varit särskilt hårt sex.
Ana är som sagt oskuld innan hon träffar Christan. Hon har aldrig tidigare haft en relation eller varit intresserad av karlar. Hon har kyssts två gånger innan. Inte heller har hon nånsin onanerat (!). Efter att de haft sex, eller ”älskat”, så är det det bästa Ana vet. Christan har aldrig älskat innan, han brukar "fuck hard". Men med henne vill han "make love", för att hon är speciell, förstår ni. Hon har aldrig fått orgasm innan men med honom kommer hon hela tiden. Hur lätt som helst. Första gången rör han bara hennes bröstvårtor. Hon är väldigt bra på att ha sex direkt och hon älskar det. Hon vet typ inget om sex, när han vill ta henne bakifrån så vet hon knappt vad han menar och när han vill "fuck [her] mouth" så blir hon chockad, men hon är såklart asbra på att suga kuk. Han tänder på att hon är ovan och de båda tänder på att hon blir så ”deliciously wet”. 



Anastasias fitta/vagina/kön/smula whatever kallas genomgående för ”sex”: ”… he positions the head of his erection at the entrance of my sex”. Är det bara jag eller låter det inte himla töntigt? Jag störde mig bisarrt mycket på detta när jag läste.
En  annan grej jag störde mig på var att James upprepar vissa ord och vissa fraser exakt hela tiden. Det var otroligt irriterande att läsa. Överlag är den ganska dåligt skriven. Den är banal och strösslad med klichéer. 

Ana för ofta inre dialoger. Dialog kanske är att ta i, men hennes inre har ofta kommentarer om vad som sker i hennes liv. Hennes inre består av hennes Inner Goddess och hennes Subconscious. Den inre gudinnan gillar allt med sex och knull och peppar henne till det, medan hennes undermedvetna är mer negativ och tjurig och kallar henne ”ho”. Vilket bara det är jävligt konstigt och hemskt. När jag läser saker som "inner goddess" blir det skämskudde direkt, och det sker ofta i den här boken. Den är liksom så pinsam att läsa. Och inte på grund av sexscenerna. De är visserligen pinsamma de också, men inte på grund av sexet utan på grund av språket. Och då har jag ändå läst den på originalspråk, så det har inget med översättningen att göra.
Fifty Shades började som fan fiction till Twilight och visst finns det likheter mellan Ana/Christian och Bella/Edward. En ung, oskuldsfull tjej och en farlig, dominerande äldre kille. 

Okej, det här känns väldigt rörigt, så här kommer resten, angående innehållet, i punktform:

Bra sak: De går igenom kontraktet (på vad som får ske sexuellt och vad som inte får ske) mycket noggrant, hon får chans att säga nej till saker (typ fisting). Detta är ju mycket bra och ska en ha sex där grov smärta ingår, typ bli piskad, slagen med bälten och så vidare, så är det ju ännu viktigare.
Dålig sak: När hon säger nej till vissa saker, typ analt, då säger han typ nä det får stå kvar, jag vill helt klart ta dig i röven nån gång. Sunt, Christan, sunt.

Bra sak: Det pratas mycket om preventivmedel. Det är ju viktigt om en ska ha sex.
Dålig sak: HAN TVINGAR HENNE TILL P-SPRUTA PGA GILLAR INTE KONDOM?!?! 

Bra sak: Ana lär sig att det finns olika typer av sex, inte bara vanilla, som dock ofta är vad hon föredrar samt att hon lär sig att pröva nya saker/BSDM.
Dålig sak: I ett mejl (ja, det mejlas fram och tillbaka boken/böckerna igenom) beskriver hon deras sex som ”assault”. Använder en det ordet så känns det inte som att en njöt av det sexet. ”Dear Mr. Grey.
You wanted to know how I felt confused after you – which euphemism should we apply – spanked, punished, beat, assaulted me.”

Det känns som att jag skulle kunna skriva om detta i en evighet, men jag tror jag stannar här. Slutsats: Jag tänker såklart läsa trean också, men inte fan är det en bra bok. På något sätt.

Inga kommentarer: