torsdag 1 december 2011

Merry christmas, you filthy animal!

Eftersom det är första december idag, tänkte jag att jag kunde bjuda på en av mina bästa julfilmer. Kanske den bästa till och med. Home Alone 2 - Lost in New York släpptes 1992 och sedan dess har jag nog sett den minst en gång varje år. När jag var liten var det en familjetradition att se den här filmen runt julafton. Jag gillar den här bättre än ettan, för att jag såg tvåan först, där när jag var liten på 90-talet. Det är flera scener som spelar på att man sett ettan (och det hade ju inte jag) men jag tyckte den var fantastisk ändå. Så i mina ögon är detta den film man "borde" se först.
Filmen är skriven av John Hughes (som bland annat skrivit Breakfast Club och Pretty in Pink) och regisserad av Chris Columbus (som regisserade de första två Harry Potter-filmerna). Alltså, två ganska fantastiska män som ligger bakom den här julkaramellen. Älskar man julfilmer, eller bara en underbar familjefilm borde man verkligen bänka sig framför TV:n med denna filmen i DVD-spelaren.




1 kommentar:

Doktor Glas sa...

shit jag älskar den där filmen!!!! en klassiker :)