torsdag 15 december 2011

Lucka 15 - Berätta om en av dina favoritböcker

Jag har skrivit om min favoritbok flera gånger tidigare, när jag gjorde 30 days of books-listan. Men jag skriver ju gärna om den så här kommer det ännu mer om den underbara boken.


Min favoritbok i hela världen är Hotell New Hampshire av John Irving.
Irving är även min allra bästa författare. Alltså. Finns det någon kändis jag skulle vilja träffa så är det den mannen. Vi skulle dricka rödvin och prata litteratur, Europa och tatueringar. Det skulle vara fantastiskt.
Varför är den här boken min bästa då? Det är ju otroligt svårt att förklara. Jag har läst den väldigt många gånger. När första gången var minns jag inte, men det borde varit någon gång i mina tidiga tonår. Den boken jag äger (fast "äger" är att ta i, den tillhör egentligen min fader, men har bott hos mig i 10 år) har ett superfult omslag (som synes) och den är alldeles trasig och tejpad i ryggen.
Den innehåller alla teman som Irvings böcker brukar innehålla (det vill säga New England, prostituerade, brottning, Wien, björnar, dödlig olycka, icke närvarande förälder, filmskapande/manusskrivande, författare och så kallat "konstigt" sex). Det är en sorglig bok, som samtidigt är väldigt vacker och hoppfull. Och lite konstig. Eller lite konstig, den är himla konstig, som de flesta av hans böcker är. Den innehåller bland annat en lång scen av ett incestuöst samlag mellan en bror och en syster. Men läser man den förstår man varför det var nödvändigt.
Jag vill egentligen inte berätta för mycket om Hotell New Hampshire, helst vill jag att alla ska läsa och älska den precis lika mycket som jag gör.
Den här boken är en av anledningarna till att jag någon gång i mitt liv vill åka till Wien. Gärna så snart som möjligt. Jag gillar den så mycket att planerar att tatuera in ett citat från den på min kropp.

3 kommentarer:

irma sa...

har inte tagigt mig igenom Hotel New Hampshire, men gillar verkligen Garps värld och A widow for one year (kommer inte ihåg det svenska namnet för den)

catarina sa...

sv. haha ja love it!

MADDISENJ sa...

Aldrig hört talas om :)