tisdag 10 december 2013

Lucka nr 10; berätta om någonting som du tycker är alldeles särskilt vackert.

Havet. Åh, havet. Jag är uppvuxen med att alltid ha havet nära och jag tycker havet är alldeles magiskt vackert. Och lite läskigt. Såklart. För jag vet aldrig vad som lurar där under. Det kan vara både ubåtar och hajar. Eller skatter och tång. Eller bara en liten, liten abborre som kittlar en på smalbenet.




När jag var liten tillbringade jag hela sommarn ute i skärgården. På sjön. På båtar och på öar. Jag älskar att simma och bada och jag älskar att gå iland på en ö och upptäcka den, hur liten den än är. All mat och fika smakar godare ute på havet, så är det bara, det är i princip en grundlag.



Jag älskar hur havet doftar och hur vackert det är. Jag älskar havet när det är soligt och varmt och jag har respekt för det när det stormar och blåser.




Jag har turen att bo med havet runt havsknuten och skulle inte kunna tänka mig att bo på något annat sätt. Havet är det bästa stället att göra en utflykt till, vare sig en håller sig på land eller far ut med en båt. Drömmen vore att ha min egen båt, men det får bli i framtiden.

















Det finns en frihetskänsla i havet som jag tycker är underbar. Jag blir lite lättare där. Det går lättare att andas och att tänka. 

(Det här var lucka 10 i Emilys julkalender)

Inga kommentarer: