söndag 1 december 2013

Lucka nr 1; berätta om din stil.

Idag är det första december och därmed dags för första luckan i julkalendern!!

Min stil alltså. Herre min påve, vilken stor fråga att börja med. Min stil är under ständig utveckling. Och förändring. Jag hittar hela tiden nya sätt att klä mig och nya kläder som känns som jag. Samtidigt tror jag att jag har hittat ganska rätt nu.

Men det jag vet är i alla fall att jag brukade alltid gilla kjolar. Hela gymnasiet klädde jag mig i kortkorta kjolar. Och det fortsatte länge. Jag älskade kjolar och klänningar och ägde hur många som helst. Men på senaste tiden har jag verkligen börjat gilla byxor mer och mer. Nu för tiden ser jag mig som en byxperson (även om jag bär kjol ibland, såklart. Den kärleken är svår att släppa). Byxor är svinbra, både snygga och praktiska.



Jag har också hittat mina färger mer. Förr kunde jag köpa kläder i alla möjliga färger, för att de såg så fina ut i butik. Och sen kom jag hem och använde de knappt aldrig. Eller när jag väl använde dem så kände jag mig ful och fel. Det är ju synd och skam. Så ska det ju inte vara. Så nu försöker jag vara mycket noggrannare med färgval och bara köpa och använda sådana färger som jag vet att jag gillar. Såna jag gillar att bära och känner mig som mig själv i. Färger som svart, vitt, beige, plommon, vinrött, grått, mörkblått, militärgrönt. Jag gillar skogsiga, naturliga färger. Snälla färger. De passar bäst på mig.



Den senaste tiden har jag blivit fullständigt förälskad i allt som har en krage. Jag har många skjortor och blusar med krage och de har jag burit hela tiden de senaste månaderna. Jag knäpper kragen hela vägen upp och känner mig som en stram skolfröken. Eller nåt. Fast på ett bra sätt, såklart!




Det känns som om jag har hittat min stil. För stunden i alla fall. Det tog ett bra tag för mig. Jag känner mig nästan alltid snygg i det jag har på mig nu och jag tycker att det mesta matchar i min garderob. Speciellt nu på hösten och vintern. Sommarkläder har jag svårare för. Men det är för att jag gillar att vara påklädd, helst i flera lager och det går ju liksom inte på sommaren. Då svettas jag ihjäl. Så då måste jag gå ifrån min stil lite, så att säga. Men överlag trivs jag, helt klart. Jag är en riktig vinterperson, så det känns som att min tid är kommen nu.

(Det här är lucka 1 i Emilys Berätta om-julkalender.)

1 kommentar:

lisa sa...

din stil är himla fin :)