måndag 16 januari 2012

Tomatsås till lunch

Idag jobbar min kille och jag är hemma och pluggar (ja, min kurs började idag!), vilket betyder att jag fick laga lunch till mig själv. Ibland tycker jag att det är jättetråkigt och har noll inspiration, men idag var det himla kul. Jag lagade en tomatsås. Tomatsås är supergott och ungefär det enklaste man kan laga. Jag tog lite saker som fanns hemma, så som lök (gul och vit), krossade tomater, rotselleri och bladpersilja.
Det första man gör är att hacka lök och selleri. Fräs sedan på löken i en stekpanna eller liknande. I med sellerin också, samt tomaterna. Låt det puttra en stund. Sedan kan man krydda. Jag använde salt, svartpeppar, socker och basilika. Och persiljan, såklart! Det blev gott. Sedan är det ungefär klart. Det blir godare om det kokar längre, så det kan det gott göra. Jag åt det med saffransris som blivit över från helgens middagsbjudning. Men annars kan man ju äta med pasta om man vill. Eller nåt annat.


Ingredienser!

Halvklart, innan kryddning.

Med massa kryddor!

På tallriken med ris ser det ut såhär:


Prova att laga. Jag lovar, det blir supergott!

4 kommentarer:

tove sa...

det såg riktigt gott ut!

sv: tack ska du ha!

maja. sa...

åh tack!

vad gott det ser ut.

E sa...

Envie d'aventure? (:

Svea-Karin sa...

såg riktigt gott ut :)