onsdag 18 januari 2012

Ett inlägg om hosta och sömn

Inatt har jag hostat mig igenom hela natten. Så himla jobbigt. Det innebär ju även att jag knappt sovit. Och att jag hållit sambon och valpen vakna också. Eller valpen sover visserligen igenom det mesta och han har en otrolig förmåga att kunna somna om hur och när som helst. Men ändå. Jobbigt. Och eftersom jag inte sovit kommer jag att vara supertrött idag. Jag är en person som är otroligt beroende av min sömn och att sova tillräckligt många timmar (8+). Jag tror jag har fått det sömnbehovet av min pappa. Han sover typ 10 timmar per natt. Alltid. Han kan sova långt in på förmiddagen om han inte ska till jobbet. Jag önskar att jag kunde det med. Då skulle jag nog må bättre. Men det är något i mig som säger nej. Som säger att jag slösar bort hela dagen om jag gör så. Och det är ju sant. Så jag kliver upp tidigt (tur att jag är morgonpigg). Egentligen borde jag nog gå och lägga mig tidigare på kvällen. Det skulle lösa många problem. Men, i mitt huvud, slösar jag bort kvällen då. Kvällen som jag kan utnyttja till att göra en massa saker istället för att bara sova.Typ kolla på serier och pussa på min kille.
Men tillbaka till hostan. Urjobbig är den. Jag har inte andra symtom eller problem av något slag. Jag är inte snuvig eller förkyld eller liknande. Jag har bara en otroligt irriterande hosta. Och jag hatar hosta. Det finns en händelse som lett till min avsky för hosta. Ni vet Björn von Sydow, politikern? Han kom till min skola när jag gick i typ nian och höll ett föredrag för min klass. Jättekul, tyckte alla. Speciellt spännande var det för att han hade med sig ett team från Tv4 (eller annan Tv-kanal, kan ej minnas). De skulle filma hela föredraget och sedan skulle det sändas på Tv. Vi var småstadskids och tyckte så klart det var superskoj. Det var bara det att jag hostade mig igenom exakt hela hans föreläsning. Jag hostade och hostade och hostade. Jag fick halstabletter skickade till mig över bänkarna och jag gick och drack vatten och stannade i korridoren i flera minuter. Hostan slutade. Och direkt när jag kom in i klassrummet igen, så började jag att hosta. Såklart. Tv4 sände aldrig det inslaget. Kan ju inte svära på att det var på grund av mig och min hosta. Men det känns så. Jävla hosta.

Inga kommentarer: