tisdag 15 oktober 2013

The Quarterback

Sist på bollen, men idag såg jag Glee-avsnittet "The Quarterback" aka Goodbye to Finn-avsnittet. Och givetvis, givetvis var det megasorgligt. Även fast jag visste att det skulle komma. Det faktum att det var väntat gjorde det bara ännu mer sorgligt. För vi vet ju att det betyder att det faktiskt är på riktigt. Lite sjukt avsnitt egentligen. Det var ofta jag liksom inte visste om det var Cory eller Finn vi sade hej då till. Men det var ju båda såklart. På det sättet påminde avsnittet om Suddenly Susan-avsnittet (Minns ni Suddenly Susan?) där Todd dör. I den serien hade David Strickland, som spelade Todd, tagit livet av sig och i avsnittet är Todd försvunnen och vi får liksom aldrig veta vad som hänt, mer än att han är borta (och i slutet minns jag att "Praise You" spelades, sakerna en minns alltså). I vart fall så var avsnitten lika på det sättet att hur personen dog eller vad som hände är liksom inte viktigt, det enda viktiga är att de är borta och vi ska minnas deras liv och inte deras död.

Men tillbaka till "The Quarterback". Det var två scener som var så sorgliga att tårarna gjorde att jag var tvungen att pausa, gråta klart, och sedan playa igen, för att inte missa något, och ingen av de scenerna var med Rachel, konstigt nog. Den första var när Finns mamma, Kurt och Kurts pappa plockade ner Finns saker i lådor och Carole bryter ihop och säger att hon måste fortsätta vara en förälder, men utan ett barn. Sjukt sorgligt.


Och Kurt vägrar låta Finns lettermanjacka slängas. :´(


Mitt andra totala gråtmoment var när fina Santana skulle sjunga för Finn, men inte klarade slutför sången utan bröt ihop i gråt. Och sen skrek och sprang ut när de andra gick fram för att krama henne.  Hennes skrik var så totalt hjärtskärande.


Kurt hittade henne i aulan och tröstade. Han berättade att är det någonting han lärt sig av Finns död så är det att shame is a wasted emotion när hon skämdes över att inte kunna överraska alla genom att vara snäll och så gav han henne Finns jacka.


 Att Rachel ens var med förvånade mig lite, men givetvis på ett bra sätt. Hennes sång klarade jag av ganska bra, men när hon sade att hon inte visste vad hon skulle göra nu och i framtiden, för Finn var ju hennes framtid, då rann tårarna minsann.



Helt klart ett fint och sorgligt avsnitt, men någonstans blir jag ändå sugen på att veta vad som faktiskt hände Finn. Varför ville de inte skriva in en död? Kurt sade att Finns död inte spelar någon roll, det var bara one moment in his life, och det är hans liv vi ska minnas, men ändå. Ska vi dra slutsatsen att helylle Finn dog på samma sätt som Cory? Det känns inte trovärdigt. Jag vet inte om det är bisarrt, men jag vill liksom ändå veta. Vi har fått vara med på alla andra delar i karaktärernas liv i Glee, både de roliga stunderna och de jobbiga, men detta blir vi snuvade på. Men Kurt har väl rätt, det spelar ingen roll i slutändan.

Inga kommentarer: