torsdag 31 oktober 2013

10 läskiga filmer du borde se den här säsongen

Höst, oktober, Halloween, Alla Helgona - det är verkligen mysrysliga tider just nu. Vad passar bättre än lite läskiga filmer till den här tiden på året? Jag älskar skräckfilmer, och Halloweenfilmer, så detta är guldtider för mig.

När jag var yngre så brukade jag och mina kompisar gå till videobutiken och hyra vhs:er (ja, jag är så gammal) och vi valde nästan alltid skräckfilmer och satt i våra rum och tittade på dem. Eller så gänghängde vi, poppade popcorn och tittade på skräckisar. En gång när jag hade födelsedagskalas (jag fyller ju i oktober) satte jag på När lammen tystnar, men det slutade med att vi fick stänga av och gästerna gick hem för alla blev så rädda.

Här kommer 10 filmer du borde se den här säsongen:

Scream. Alla filmer. Ettan till fyran. Bränn av alla på en kväll för maximal njutning. Sidney Prescotts mamma har blivit mördad och ett år senare börjar tonåringar mördas. Kan det vara en seriemördare? Svar ja, det är exakt var det är. Sjukt snygga 90-talsmiljöer och kläder utlovas i de första filmerna.


I Know What You Did Last Summer. Lite samma tema som Scream. Tonåringar, snyggt 90-tal och seriemördare. Med en krok till hand!! Tvåan är bra den med, då är de i Bahamas.


Poltergeist. Hus blir hemsökt av läskiga figurer som pratar med en liten flicka genom tv:n. En av de läskigaste grejerna är när sakerna i köket flyttar på sig av sig själva. Supercreepy ju.


Motorsågsmassakern. Ungdomar (det är alltid ungdomar) som åker bil mot en skitläskigt hus mitt i ingenstans där de träffar på en galning med motorsåg och hans kannibalfamilj.


The Shining. Författare med familj tar över jobbet som care taker på avlägsna Overlook Hotel. Obehagligt nog med ett helt tomt stort hotell, skitläskigt när det blir insnöat. Med tiden blir pappa Jack mer och mer crazy.


Exorcisten. Tjej blir besatt av demon. Mamman blir förskräckt och kallar dit präster.
Den här filmen kollade vi på ofta när jag när jag var yngre. Den är megaläskig. När jag och mina syskon var mindre tvingade vi våra föräldrar att låta oss se den, sen sov vi inte på flera nätter.


The Ring. Ett mystiskt videoband som dödar en sju dagar efter att en sett det.
Jag tycker amerikanska remaken är himla bra, för jag älskar Naomi Watts, men japanska originalet är läskigt det med.


Signs. En lantfamilj upptäcker crop circles på majsfälten. Vad betyder de? Är de en karta?
Första gången jag såg den tyckte jag den var sjukt läskig. Den typen av creepy aliens med stort huvud och liten kropp tycker jag är mycket obehagliga.


The Blair Witch Project. Skakig handkamera när tre ungdomar ger sig ut i skogen för att göra dokumentärfilm om en känd legend om en häxa i trakten.


Saw. Jigsaw ordnar upp dödliga lekar för sina offer. De som inte följer reglerna dör.
Första gången jag såg Saw tyckte jag att den var sjukt bra och läskig och någonting helt nytt.


Bonus:

Hocus Pocus. Inte så skräckläskig, men världsabra Halloween-film.


Och det här är ju bara några av alla läskiga filmer som finns. Alla helgons blodiga natt, H20 Alla helgons blodiga natt - 20 år senare, Jeepers Creepers, Dawn of the Dead, Carrie, Orphan, Final Destination, The Faculty, Disturbing Behavior osv osv. Jag skulle kunna skriva om hur många som helst. Mest gillar jag filmer som är sådär lite lagom läskiga. Det allra läskigaste jag vet är människor som rör sig på fel sätt. Människor som går typ krabbgång eller klättrar i taket eller kryper runt i allmänhet tycker jag är svinobehagligt. Jag har mardrömmar om folk som kryper fram eller ålar på golvet. Eller liksom hoppar för fort fram. Fy fan vad läskigt.

1 kommentar:

who sa...

Fantastiska filmer, bra smak!