fredag 28 juni 2013

Spring break forever, bitches.

Igår såg jag på film. Och vilken film sen. Sexiga, våldsamma Spring Breakers! Och jag varnar redan här för spoilers. Jag spoilar saker. Så läs inte vidare om du vill bli överraskad.

Nu var det sagt.

Alltså, Spring Breakers. Vilken galen film, ändå. Så mycket tuttar och så mycket knark och så mycket bikinis och så mycket vapen och ändå så himla bra.


Jag gillade den. Mycket. Men det visste jag nästan att jag skulle göra. Det är min typ av film, helt klart.
Fyra college-studenter som vill åka på spring break i Florida, men inte har några pengar. Hur löser en det? Jo, genom att råna en snabbmatsrestaurang, så klart. Med plastvapen och genom att låtsas att det hela är ett tv-spel.


De tar partybussen till Florida och festar häcken av sig i flera dagar tills polisen kommer till en fest och de åker in i häktet. Rapparen Alien, som de aldrig träffat tidigare, kommer till tjejernas undsättning och de börjar hänga med honom. Han är en gangster som lever the american dream, enligt honom själv. Han är helt komplett galen, enligt mig. Han skryter om sina vapen och alla sina shorts i olika färger (?) och han har Scarface rullande på repeat.

Tjejerna gillar läget. Alla utom Faith, som börjar ana oråd och vill hem igen. De andra fortsätter festa med Alien och alla hans vapen. Festerna blir vildare och brotten grövre. Tills filmen slutar i en alldeles galen och fantastisk sista scen i neongula bikinis.


Bikinis ja. Tjejerna har på sig bikini i ungefär hela filmen och ja, det känns jädra konstigt. Speciellt inne i rättssalen. Hur svårt är det att nån gång slänga på sig ett linne eller en jäkla solklänning? Men samtidigt, det är snyggt. Det känns väldigt Florida och väldigt mycket spring break.


Jag gillar att se en film där tjejerna får vara helt galna och kåta och sexiga och utflippade och våldsamma och kissa på gator. Det är liksom inte så vi brukar se Vanessa Hudgens (som var alldeles fantastisk). Även fast de knallar runt i bikini så är det dom som bestämmer. De säger nej till sex. De är sexiga och dansar runt och ligger på golvet glänsande av sprit, drar upp bikinin och visar brösten, och gör samtidigt klart till grabbarna runt omkring att "You're never gonna get this pussy!". De njuter av att ha makt.




Matchande baddräkter, rosa rånarluvor, mjukisbrallor och neonsneakers. Så sjukt snyggt.


En av de mest fantastiska scenerna någonsin (i typ filmhistorien) är denna:


Tjejerna står runt ett piano klädda i gangsteroutfitsen medan Alien spelar och sjunger Britneys Everytime. Bakom dem syns en rosa Floridasolnedgång och våldsamma scener när de rånar och mördar folk klipps in under tiden de sjunger den långsamma, lugna låten. Det är fan briljant.



Hela filmen är en enda stor, galen fest. Emellanåt ringer Faith till sin mormor och berättar hur underbart trevligt tjejerna har det och hur många fina och härliga människor de mött. Hur de har hittat sig själva på den här spirituella platsen och hur hon vill komma tillbaka nästa år tillsammans med mormodern (!?).

Ni hör ju. Hur bra som helst! Jag vill se den här filmen igen. Typ nu.

Inga kommentarer: