tisdag 25 juni 2013

Midsommarafton!

Det är tisdag men det känns inte som jag helt återhämtat mig från midsommarhelgen än.

Midsommarafton tillbringades som den skall i goda vänners lag. Vi var ett gäng som åt sillunch hemma hos oss och sedan tog oss hem till Johans föräldrars hus och baksida för att grilla. Vi körde femkamp och tipspromenad (VM i Midsommar) och jag kom inte sist (jag kom näst sist).

Jag hade på mig en rosa klänning. Det känns himla midsomrigt med  långklänning. Den här klänningen är en favorit hos mig. Jag hittade den på jättemycket rea en gång och jag hade ingen som helst användning för den men den var så fint att jag köpte den ändå.


Jag bar en blomsterkrans i håret, som sig bör på midsommarafton.


Potatis kokades och sillen togs fram.


David, Hallberg, Björn, Adam, Sverker och Persson kom hem till oss för sillunch. Eftersom vi bor i en lägenhet med världens minst balkong så fick vi vara inne över lunchen. Förra året satt vi fem personer ute på balkongen och det var i princip omöjligt bara det så att sitta där åtta personer är helt kört. Alltså, vi var inomhus. Men den fungerade bra det med.

Hallberg och Juno bråkade om en gammal strumpa.


Björn, David och Persson tittade på roliga saker i en telefon.


Daniel och jag var peppade.


Tipspromenaden tog in början under lunchen.


Sedan fortsatte den under dagens gång. Vi fick med alla femkampstillbehör mot Sunda. Som tur var hittade vi en överbliven kundvagn i ett hörn och kunde således ha all packning i den. Hur bra? 


Första stoppet var i en hundinhägnad så hundarna fick springa av sig lite. Det gjorde de mer än gärna.


Första grenen i femkampen var bandy. Att skjuta in bollen i mål. Vilket var lättare sagt en gjort, det var bara en person som fick in den. Adam gjorde tre bra försök men han kom inte ens nära.


Persson var peppad på femkamp. Eller var han skadeglad över att det gick dåligt för Adam?


Sverker försökte, men det gick inte mycket bättre för honom. 


Inte för mig heller.


Klubban var inte den längsta och en fick hela tiden se upp för hundar.


Givetvis skulle allt dokumenteras noggrant.



När första grenen var klar gick vi över bron för och kom fram till en gräsplan som var perfekt för nästa gren. Den bestod av färgglada ringar.


En kan tro att det skulle vara lätt att träffa en pinne med en ring, men det var svinsvårt. Bara en eller två tävlande fick poäng i den här grenen.


Jag fick inte poäng, men jag hade i alla fall en snygg stil.


Persson var glad men förblev poänglös.



Sedan blev det pilkastning. Det var betydligt lättare. Alla fick poäng utom Persson. Han är ingen sportkille direkt. 


Bowling var nästa gren i femkampen och den var svinsvår också. Typ allt var svårt. Juno gillade bowlingkloten i alla fall. 



Adam fick strike och alla var imponerade! 



Sverker körde på kraft och jag körde på stötstilen. 


Sedan for vi vidare igen. Det var en riktigt lång promenad som måste ha tagit flera timmar med alla stopp. Dock dracks det även öl under kampen så jag hade inte helt koll på tiden.



Efter mycket tävlande men inte så många utdelade poäng nådde vi vårt mål: Hallbergs föräldrars baksida. Vi var hungriga, men glada för solen var framme för att stanna. När vi började femkampspromenaden så hängde regnet i luften.


Men femkampen var inte slut än. Det blev Yatzy! Den här grenen fick i vart fall alla poäng i, men vissa var bättre än andra. 


Vi tände grillen och var allmänt glada över att det var midsommar. Björn satt på ett berg och hade det fint.


Adam tog solstolen. 


Som sig bör (?) åkte stetoskopet fram och alla blev glada och ville leka med det. 


Sedan blev grillen varm och maten färdig, halleluja!


När maten var uppäten skulle vinnare i VM i Midsommar koras. Förloraren avslöjades först och det var Björn. Han fick en liten plakett med orden "Du kom sist i VM i Midsommar 2013" ingraverade. Själv kom jag näst sist och kände glädje i att jag i alla fall var bättre än en person.


Men vem vann då? VM i Midsommar-pokalen gick till Adam! Helt klart en värdig vinnare.


David kom tvåa, men var nöjd ändå.


Av någon konstig anledning blev bilderna bara suddigare och suddigare ju senare på kvällen det blev? 



Men vi hade det himla bra i alla fall. På morgonkvisten åkte gitarren fram och allsången var ett faktum. Bara Nationalteatern och Håkan Hellström och sånt. Inte en ton rätt, men vad gör det när det är midsommar?



Sedan blev det faktiskt morgon på riktigt och vissa hann bli lite trötta. Andra var på topp och skrålade till En vän med en bil. 


När vi gick hem var det soligt och faktiskt morgon på riktigt. Jag som är en kvällströttis var alldeles ovanligt pigg och glad. Jag brukar aldrig kalasa tills morgonen. Men på midsommar, då får en göra undantag.




Det var en alldeles fantastiskt rolig midsommar, den bästa på flera år. Visserligen jobbade jag förra året, men ändå. Det var en underbart rolig dag och natt.

Sverker och David sov hos oss och dagen efter så kom Persson hem till oss på bakispizza och vi tittade på sju filmer i rad. Det är fanimej rekord.

Inga kommentarer: