måndag 8 december 2014

Lucka 8: En bild från i år som bäst beskriver din vardag


Så himla svårt att hitta en bild som beskriver min vardag, jag skulle behöva massvis med bilder för det. En från skolan och plugg och en från jobbet i arbetskläder och en från hemma och en på Blixten och Daniel och på laga mat och gå promenad och allt annat jag gör. Men den här får duga. En bild på Blixten och en kaffekopp på ett halvstökigt köksbord, med en massa systemetpåsar med återvinning och pant i bakgrunden. Halvfulla kaffekoppar och vattenglas lämnar jag efter mig precis överallt. Telefonen och Blixten följer med mig vart jag än går. Och högar med papper, tidningar, räkningar, reklam och kurslitteratur hittas alltid hemma hos mig. Vardag, det är vad det är.

Bilden är tagen hemma i mitt kök, men ibland känns det som jag aldrig är hemma. Jag är alltid i skolan eller på väg på cykeln, eller på jobbet eller på nåt möte. Men eftersom jag har flera pluggdagar hemma så är jag nog ändå hemma mer än de flesta. Idag, till exempel, då har jag varit hemma hela dagen. Hemma och läst och studerat. Och varit ute på promenad och ätit lunch med min lillebror och druckit kaffe med min pappa och möblerat om i vardagsrummet. Det är vardag det med. Just nu känns vård väldigt mycket som min vardag, i och med att det både är det jag pluggar och jobbar med. Omvårdnad och omsorg och sjukdomar och funktionsnedsättningar. Jag läser och lär mig och övar och tentar. Och blir duktigare och klokare, förhoppningsvis. Att plugga och jobba samtidigt och hela tiden har huvudet full och aldrig riktigt kunna slappna av, det är verkligen min vardag det.

(Det här var den åttonde luckan i Emily Dahls julkalender. De tidigare luckorna hittas här.)

Inga kommentarer: