lördag 13 december 2014

Lucka 13: En bild ifrån ett avgörande ögonblick i år


Idag valde jag en bild från den 2 juni i år. Min allra sista skoltoalettselfie från Vård- och omsorgsutbildningen jag gick. Vi hade skolavslutning med tårta, klassfotografering och restauranglunch en solig junidag och jag blev färdigutbildad undersköterska. Jag har till och med undersköterskenålen, som vi fick i avslutningspresent från lärarna, påknäppt på jackan. Jag var så himla stolt och glad. Mitt liv hade tagit en ny riktigt. En riktning jag inte alls trodde jag skulle våga ta något år innan. Inte för att jag trodde att det skulle vara alltför svårt, undersköterskeutbildningen, till exempel, var lätt för mig och rolig, men för att jag inte trodde att jag skulle våga byta riktning så totalt. Inte våga arbeta med människor, det är så känsligt och svårt. Men jag vågade! Och ungefär två månader innan den här bilden togs, i april, hade jag sökt in på sjuksköterskeprogrammet. Jag chansade och sökte bara till en skola, ett program. Jag var ändå ganska självsäker på att mina betyg skulle räcka. I juni visste jag det inte ännu, men jag skulle komma in! Jag skulle börja plugga på högskola igen. Jag skulle börja min resa till att bli sjuksköterska. Men den där dagen i juni var jag bara så sjukt glad över att vara undersköterska och all kunskap och utveckling jag fått med mig därifrån. Jag såg fram emot en sommar med massor av jobb med mina härliga vårdtagare i hemtjänsten.

(Det här var den trettonde delen i Emily Dahls julkalender. De tidigare luckorna hittas här.)

Inga kommentarer: