tisdag 4 december 2012

Lucka 4 - En bild på någon du beundrar

Dags igen för Emilys julkalender. Lucka nummer fyra är en bild på någon du beundrar.


Här har jag, pinsamt nog, inget nytt att komma med. Jag tycker den här rubriken är otroligt svår. Jag vet bara inte vad jag ska skriva. Det känns nästan pinsamt, men beundrar är ett så svårt ord. Det kan betyda så mycket. Det tyckte jag i förra årets kalender med, då samma rubrik var på tapeten och såhär skrev jag då:

Okej, beundrar kanske är att ta i. Eller så är det inte det. Men i alla fall. Efter att ha sett Lily Allens dokumentärserie (Lily Allen - From Riches to Rags) har blivit lite nykär i henne. Hon verkar vara en så fin person. Jag beundrar hennes sätt att vara. Så öppen. Så modig.
Även fast det är en kamera framför ansiktet på henne. (Kanske därför? Men det tror jag inte, jag tror gott om henne).
Hon grät öppet och tokskrattade öppet framför kameran (ni vet tokskratta, när man låter hjärtat tala och skrattar så tårarna rinner och ansiktet är helt rött och förvridet av glädje). Hon sade korkade saker och smarta saker. Och när hon sade något knäppt så kunde hon skratta åt sig själv, istället för att skämmas och tycka att man är dum. Hon var sig själv, helt enkelt. Hon var alldeles öppen med vem hon var. Och hur hon var.
Jag beundrar henne för att hon kan vara så öppen. Jag önskar att jag kunde (vågade!) vara mer så. Jag jobbar med det varje dag, men det är svårt. Jag är en väldigt privat person. En ganska stängt person. En mussla, om man så vill. Men jag trivs inte så. Jag önskar att kunde vara mer öppen. Mer mig själv, i alla situationer. Jag känner mig ofta konstlad. Istället för att vara mig, så är jag som jag tror att andra vill att jag ska vara. Jag önskar att jag kunde skratta mer åt mig själv, och inte ta misslyckanden och problem av olika slag så hårt.
Jag beundrar Lily Allen för hennes mod och hennes öppenhet.




Mycket hände för Lily i den här dokumentären. Bland annat blev hon gravid med sitt och pojkvännens första barn. Hon gick ut med det och var så otroligt lycklig. I sista avsnittet drabbades hon av ett missfall i sjätte månaden. Givetvis en otrolig tragedi. Men istället för att dölja det. Istället för att försöka låtsas som ingenting eller låtsas vara stark så berättade hon. Hon berättar om sin sorg och sin reaktion på vänner och övriga människors bemötande. Hon är otroligt öppen och rak i den här serien.

Det vill jag med vara. Öppen och rak. Vad som än händer i livet. Att kunna vara öppen och rättfram med både positiva och negativa händelser. Det är vad jag strävar efter och det är det jag beundrar Lily Allen för.




(Alla bilder kommer från Lily Allen - From Riches to Rags)

Inga kommentarer: