söndag 3 april 2011

day 29 - a movie from your childhood

nog för att jag såg mycket film när jag var liten, nästan lika mycket som jag ser nu, men det är nog ändå en film som jag gillar lite bättre. en som har fastnat lite mer, kanske man ska säga. en film som jag ser om och om igen, minst en gång varje år. en film som jag såg tillsammans med min pappa första gången, någon gång i mitten på nittiotalet. och den filmen är ensam hemma 2: vilse i new york. jag såg den innan jag såg ettan, så jag hade svårt att förstå vissa skämt i filmen som anspelar på första filmen. jag minns att min pappa fick sitta och förklara: jo, du förstår, det var nog någonting som hände i filmen som kom innan, det är därför detta är roligt...
och rolig är den, så himla rolig, men främst är den så mysig. en riktig familjefilm. efter jag såg ensam hemma 2 så såg jag ju såklart ettan också. det är också en fin film, men tvåan är liksom speciellt, för att jag såg den först. och för att de är i new york. jul i new york verkar så himla trevligt. pappa spelade in både ettan och tvåan på videoband någon gång när de gick på tv. och sedan kollade vi på dom runt jul varje år. de banden är fruktansvärt slitna nu, det går knappt att titta på dem, men ibland gör jag det ändå. det finns så himla mycket nostalgi i de videobanden.

1 kommentar:

ELISE sa...

hahaha lustigt, ensam hemma är en av mina absoluuuta favoritfilmer (ja, fortfarande!) har säkert sett den 20-30 gånger, äger t.o.m dem på dvd ;D