tisdag 3 september 2013

En helg i Stockholm

I helgen var jag, Daniel, min lillasyster Matilda och vår kompis David i Stockholm. Och vilken weekend det var! Jag var helt slut när jag kom hem på söndagskvällen. Det blir så himla intensivt (och roligt, så klart!) när en åker upp så där över en helg.

Först gick vi i massor av affärer och shoppade och åt lunch och fikade. Sen hittade vi Popaganda-området och hämtade ut våra armband. Efter det var vi ju tvungna att titta till hotellet, vilket inte är helt lätt om alla i sällskapet hittar noll i storstaden. Det är nästan överväldigande för småstadsmöss som oss att komma till Stockholm. Jag tror vi alla sade många gånger hur mycket vi störde oss på allt folk. Det är folk överallt ju! Herre min påve, det är vi ju inte vana vid.


När vi hittat hotellet och checkat in och bytt om och sminkat oss (okej, sminket var det kanske bara jag som gjorde) så gav vi oss ut igen. Vi skulle nämligen på kalas! Till en av Daniels barndomskompisar som av en händelse råkade ha fest samma kväll. Jippi, och hurra, vilken tur! Igen, inte helt lätt att hitta, men vi hade hållit ögonen öppna tidigare under dagen, så vi visste på ett ungefär var vi skulle.

När vi kom dit fick vi tårta i form av whiskeyjello. Det var... intressant i smaken. Nästan gott, efter ett tag. Inte äckligt i alla fall. Det var i gränslandet mellan gott och inte gott. Snyggt, i vart fall.


Där drack vi öl och vin och åt hamburgare och skålade i bubbel och sjöng födelsedagssång och sen var det dags för oss att gå vidare. Till Popaganda! Och Håkan! Det var ju hela skälet att vi åkt till Stockholm. Det var en himla bra spelning. Vi stod långt bak pga vi är gamla och vill, som Matilda sa, ha plats att dansa, inte stå och trängas med tonåringar. 


Det flög konfetti överallt och visst blir en lite lycklig då?


Dagen efter hade jag på mig exakt samma kläder, vilket är något jag avskyr. Med det var i nöden, för jag hade liksom inget annat med mig pga en tvättincident som skedde på fredagskvällen. Det är alltid lite ofräscht att klä på sig en stickad tröja som luktar svagt av rök och fylla. Men sånt är livet ibland. Det var kallt, så tröja var nödvändigt. Matilda beskrev vädret som "Det är fan storm ute", vilket kanske inte var helt sant, men det var inte sommar längre i alla fall. 


Vad gör ett gäng 25-nåntings när de har en ledig dag i Stockholm, då? Går på akvarium, så klart! Vi var de enda som inte hade barn med oss, med vad gjorde det? Det var megabäst att sitta och titta på rockor (bästa rockor!) och hajar och Nemo-fiskar lite halvtrött en söndagsförmiddag. 



Efter akvariumet och kaffe efteråt tog vi Djurgårdsfärjan tillbaks till Gamla Stan och promenerade långsamt upp mot Centralen. Med många stopp på bland annat SF-bokhandeln (Daniels val), The Body Shop (mitt val), en "billig bokhandel" (Matildas val) och Cubus (mitt och Matildas val). David ville inte stanna nånstans. Förutom på Pizza Hut (allas val!) där vi fyra fick sex stora pizzor att dela på pga "köket gjorde fel". Inte oss emot. När vi satt på tåget och rullade hemåt igen var vi trötta och mätta, men oj så glada över en bra helg.

Inga kommentarer: