måndag 22 november 2010

måndagstips 3



tips på tre tv-serier som är döbra.
young americans (den här serien älskade jag så mycket att jag skrev en artikel till skoltidningen om den), popular och freaks and geeks. alla dessa tre sändes runt 1999/2000. det kan ha något att göra med varför jag tycker de är så bra. att de gick på tv när jag gick i högstadiet.
fast de är himla bra på riktigt. alla är korta serier. young americans består av endast åtta avsnitt. en kort liten sommarsäsong. freaks and geeks är bara 18 avsnitt och popular två säsonger på 43 avsnitt. det går snabbt att kolla igenom dom och ni kommer att älska det.
freaks and geeks, eller nollor och nördar på svenska, handlar ju alltså om två syskon, och deras respektive vänkrets. lillebrorsan och hans vänner är geeksen och storasyrran och hennes polare är freaksen. popular är en high school serie med en tvist och young americans utspelar sig under en sommar på en internatskola i new england. i både popular och young americans diskuteras kön och sexualitet. och det är ju alltid spännande i high school-miljö.

4 kommentarer:

Klara sa...

Åh! Jag kommer ihåg alla tre (eller egentligen inte. De två senare Ja, men den där Young Americans ligger liksom och lurar långt bak i minnet jag vet att jag har sett den och känner igen mämmiskorna på bilden. Men kan liksom inte riktigt placera dem. Kanske gillade jag inte serien eller kanske har jag bara dåligt minne. Händer när man blir gammal. Men de andra två, strålande!)
- vilken nostalgitripp! Kanske dags att se om?

Klara sa...

"mämmiskorna"
?
Nej!
"människorna"

Fia sa...

Jag var bara en liten snorunge när serierna sändes, men kommer ändå ihåg att jag älskade både Popular och Freaks and Geeks.

emma sa...

freaks and geeks var utan tvekan da shit.

& att james franco är med i serien gör ju inte saken sämre hehe