tisdag 4 mars 2014

The world is round, people! - Lite försenad Oscarsblogg

Jag brukar alltid titta på Oscarsgalan live mitt i natten. Det har jag gjort i massor av år. Innan dess spelade jag in den på video och tittade dagen efter, när jag kom hem från skolan. I år fick det blir den gamla klassikern. Jag hade nämligen ingen möjlighet att vara uppe hela söndagsnatten, då jag skulle börja jobba tidigt i måndags. Och att inte se galan alls finns inte på kartan, så jag tittade igår, sent efter jobb och möten.

Överlag tycker jag galan var ganska mild. Jag hade inte sett så många filmer innan, så jag hejade liksom inte på nån särskild. Nu så här efteråt vill jag se en massa filmer typ 12 Years a Slave, Dallas Buyers Club, Gravity och så vidare i all oändlighet.


Nåt jag älskar att se är unga kvinnliga skådespelare som vinner och är alldeles chockade men ändå lyckas hålla ett toppental med lite tårar och skakande kropp. Och det fick vi ju i Lupita Nyong'o! Jag gillar det faktum att hon sa att hon önskade att hennes vinst skulle påminna alla drömmande barn om att "Your dreams are valid". Just ordet valid gillar jag, istället för att säga typ your dreams will come true. För sanningen är ju att alla som drömmer om att bli skådespelare och vinna en Oscar eller nåt kommer inte att göra det (se bara på Leo), men klart en ska få drömma om det och kämpa för det och göra det ändå, även om en inte blir allra världsbäst.

Matthew McConaughey höll det helst klart sämsta talet ("Tack Gud!") och de som vann för Frozen-låten "Let it go" höll det bästa talet, helt på rim! Älskar att de skrev ned ett rimtacktal innan galan, bara ifall att. Cate Blanchetts höll även hon ett bra tal. Jag blev förvånad när hon vann. Det känns som om hon står över sånt som galor och priser, hon är liksom Galadriel.






           



En sista grej om Lupita Nyong'o bara. Hur ballt var det inte att hon satt med själva Oscarstatyetten i knät resten av galan?! Det har jag aldrig sett innan. Så himla badass, ba den här är min nu, kommer aldrig släppa den.

Inga kommentarer: