fredag 15 februari 2013

Mia Skäringer och en okunnig syn på feminism

Har ni sett senaste Mia på Grötö? Hon har bjudit in gästen Maria Lundqvist och de sitter på nån sten i skärgården och pratar om att de verkligen inte är feminister och det där tåget med Fittstim och en massa hår, det vill de inte vara med på. Jag blev så himla besviken på Mia Skäringer (och Lundqvist!).

 Jag trodde helt ärligt att det var nåt form av skämt när jag såg det. Jag tänkte, de måste skoja. Hur fan kan Mia Skäringer sitta på bästa sändningstid och säga att hon verkligen inte är feminist?
Deras samtal om feminism var så platt och okunnigt att jag knappt kan tro att det skett. 



Hur vill feminismen stoppa dig från att vara en hel person, Mia Skäringer? Det är ju helt och precis tvärt om. Feminismen uppmanar ju till helhetstänkande. Att få vara en hel person med allt det innebär och inte bara en kvinna som är hemma med barnen eller en karl som är på jobbet. Jag vet inte om Skäringer och Lundqvist totalt missat vad jämställdhet och feminism innebär.


Skäringer vill bejaka både sina kvinnliga sidor och sina manliga sidor. Hon tycker det är ett andligt helhetstänkande. Jag vet inte riktigt var feminismen förbjuder det, det måste jag ha missat. 




Tabita tycker det var bättre förr, när "fruntimmer var fruntimmer och karlar var karlar". Vilken sund attityd.


Skäringer ska ju vara en förebild för kvinnor. Hon pratar ju mycket om att inte räcka till och känns skuld för att hon inte har tid till barnen och familjen och jobbet och allt.  Hon pratar om självkänsla och att tycka om sig själv. Det hon borde göra är kanske att läsa på om feminism?

Sen skojar de om att "Skäringer och Lundqvist förkastar feminismen" och "Nu blir det löpsedlar på den här programmet". Hahaha, vad roligt, två framgångsrika kvinnor som tycker feminism är värdelöst och att det var bättre förr. Men gud så skojigt, jag tror jag får en hjärtattack och dör av skoj.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Det finns väl en skillnad mellan "var den du vill oavsett kön/det ska vara lika för alla"-feminism och "våga sluta raka dig under armarna"-feminism. Det är väl snarare den senare typen de säger att de inte är med på då det i vissa fall fått en tendens att gå lite för långt. Den påtvingade feminismen som nästan ifrågasätter en om man som tjej säger att man VILL raka sig under armarna eller vad det nu kan vara. Jag tycker det är bra att de tar upp det. Som påläst feminist borde man förstå vad de menar utan att förkasta dem som okunniga, och att Tabita är menat som ett humoristiskt inslag.

Kajsa sa...

Katarina: Jag håller inte alls med dig, men det har du väl förstått.
Jag tycker det är förkastligt att säga att "feminismen gått för långt". Hur kan den har gått för långt när samhället är långt ifrån jämställt?