tisdag 11 september 2012

Världens godaste banankaka

Som jag redan nämnt blev jag bakningssugen på min ledighet. Jag bakade brownies som jag redan berättat om, men de var inte det enda jag hittade hos Bambi. Jag fann även ett recept på banankaka som verkade så himla gott att jag bara var tvungen att prova baka det.
Resultatet blev alldeles fantastiskt. Jag älskar visserligen banan, men den här banankakan var absolut hur god som helst. Och det blir jättemycket av receptet, två hela kakor blev det för mig. Jag tog med mig halva av den ena idag till jobbet och det blev succé. Men det kan inte bli annat med den här kakan.


Här är receptet (direkt snott från Bambi):

3 ½ dl mosad banan (ca 3 bananer)
2 tsk citronsaft
7 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1/4 tsk salt
1, 8 dl smör
5 dl socker
3 stora ägg
2 tsk vaniljsocker
3 ½ dl filmjölk

Frosting1,2 dl smör
225 g cream cheese (t.ex. Philadelphia)
1 tsk vaniljsocker
8,3 dl florsocker

1. Sätt på ugnen på 130 grader. Mosa banan tillsammans med citronsaft i en liten skål.
2. Vispa ihop smör och socker i en stor skål.
3. Vispa i ett ägg åt gången och tillsätt sedan vaniljsocker.
4. Vispa i filmjölk växelvis med mjöl och bakpulver.
5. Rör till sist ner bananmoset.
6. Fyll en form till 3/4 (det blir mycket smet av detta recept så ta en stor form, eller gör två tårtor eller kanske muffins av resterande smet?).
7. Grädda i ugnen i en timme.
8. Rör ihop smöret och florsockret till frostingen.
9. Ha sedan i färskosten och vispa med elvisp i minst 5 minuter så att frostingen blir riktigt fluffig.

Inga kommentarer: