tisdag 8 mars 2011

day 28 – favorite title

det finns många fina boktitlar. men jag har ett par favoriter:

  • hundra år av ensamhet - gabriel garcia marquez (obs! har icke läst boken). så himla vacker och samtidigt så sorglig titel. på engelska låter det ännu bättre; one hundred years of solitude.
  • den allvarsamma leken - hjalmar söderberg (obs på den här med). det här är ju verkligen en superbra titel. vad är den allvarsamma leken liksom? hur allvarlig är den? vi alla har väl lekt en allvarsam lek, någon gång
  • hanteringen av odöda - john ajvide lindqvist (den boken är döbra). snacka om att man blir sugen på att läsa boken när man hör titeln. och speciellt om man älskar zombies, precis som jag gör
  • until i find you - john irving (också döbra). tills jag finner dig på svenska. jättefint ju. jag skall leta tills jag finner dig. (ett extra plus för att det är ett bröst på omslaget till boken, men på amerikanska utgåvan är bröstets kanter utsuddade, så att det bara är suddig hud. på svenska utgåvan är bröstet helt tydligt. fast det har ju inget med titeln att göra, men jag gillar't)

2 kommentarer:

from greece with love sa...

"Hanteringen av odöda" är verkligen en bra titel, det har jag själv tänkt på flera gånger. Det är något som får en att fastna för den men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad.

Rebecca sa...

hundra år av ensamhet är min favorit, så otroligt sorgsen ja!
sen gillar jag To kill a mockingbird också, men inte svenska översättningen dödssynden. Den engelska titeln är så vacker!