tisdag 15 mars 2011

day 10 - favorite classic movie

samma som jag skrev när jag gjorde boklistan, så vet jag inte riktigt vad en klassisk film är, men jag tänker att fri tolkning gäller.
marilyn monroe-rullen some like it hot är jag himla rolig och det är jag väldigt förtjust i. det är en glad och härlig komedi från 1959.
1951 släpptes a streetcar named desire, med dösnygga marlon brando, den är väl en klassiker? den är fantastiskt bra i alla fall. jag vill bo i en stad i amerikanska södern när jag ser den. alldeles svettigt vill jag att mitt liv skall vara och fyllt med passion. "Steeeella!"- scenen från den filmen är väl i alla fall superklassisk.
sedan finns det ju mer moderna klassiker också; forrest gump, pulp fiction och star wars-trilogin tycker jag att alla borde ha sett. annars borde man göra det, bums på direkten! jag lovar, de är döbra!
vad gäller svenska klassiker så älskar jag att angöra en brygga. den måste man bara ha sett, den är en sommarklassiker.

okej, jag kom på två till; taxidriver och the shining.

Inga kommentarer: