söndag 21 april 2013

Först blir jag glad, sen blir jag mest arg

Jag var inne och surfade på H&Ms hemsida idag och blev himla glad när jag hittade den här bilden.


Vad är det för speciellt med den här bilden då, tänker ni? Jo, det är alltså en plus size-modell som går med midjan bar (typ). Inte för att hon är särskilt stor, men ändå. Med H&M-mått mätt så är hon gigant. Liksom de flesta kvinnor i världen. I vart fall så tyckte jag det var kul att se en tjej som inte är pinnsmal få visa lite hud. Visserligen genom en tunn tröja, så inte riktigt, men väldigt nära. Annars brukar plus sizemodellerna endast få visa lite, lite hud på bikinireklamen och då har de alltid nån jäkla sarong eller nåt virat runt midjan.

Men sen blir jag mest sur på hela alltet. Att det ska vara en så speciell företeelse att se en tjej som, om hon inte vore modell, skulle vara ganska smal, visa lite hud. Herre min påve. Vilket skitsamhälle vi lever i. Alla dessa värdelösa ideal som förstör och förvränger vår bild av verkligheten. Alla dessa modeller och alla dessa bilder i media som får oss att tro att någon som bär storlek 40 är överviktig och någon som är ätstörd är sund. Så sjuk världen är.

Jag vill inte falla för alla tricken, för alla lurerier media håller på med. Men jag gör det ändå, såklart. Nästan alla dagar är jag himla nöjd och glad med min kropp och mitt utseende. Men ibland, i fel kläder, på fel humör, kan jag känna mig tjock och fel och det känns så jäkla dåligt. Och då blir jag sur på mig själv som känner så. Så dumt allt är.

Inga kommentarer: