måndag 21 februari 2011

day 13 – your favorite writer



äntligen kommer det en fråga i den här boklistan som är lätt. fruktansvärt lätt faktiskt. för jag har bara en författarkärlek. en man som jag beundrar och älskar mer än alla andra författare i världen. och det är john irving. han är min bok-gud. han är helt fantastisk. jag äger en hel del böcker av honom. fast på bilden ser jag att jag har glömt två stycken; ciderhusreglerna och den fjärde handen.
jag har älskat irving väldigt länge. jag minns inte exakt när, men nån gång i tidiga tonåren tog jag garp och hotell new hampshire ur min pappas bokhylla och sen var jag fast. så himla fast.
john irvings böcker är väldigt speciella och han använder många återkommande teman. enligt wikipedia är teman som återkommer i de flesta av hans böcker (hotell new hampshire är den enda som alla teman finns med i): new england, prostituerade, brottning, wien, björnar, dödlig olycka, icke närvarande förälder, filmskapande/manusskrivande, författare och "konstigt" sex (det vill säga andra typer av sex än heterosexuellt vaniljsex mellan två vuxna).
ibland börjar jag nästan gråta när jag tänker på att irving kommer att dö någon gång, och därmed inte skriva några fler böcker. så jag sparar på ett par stycken. jag har inte läst alla hans böcker. jag vill inte läsa alla för då är det ju slut sen. fast än så länge är han ju fortfarande vid liv och aktiv. och tur är väl det.
jag äger ju som sagt ganska många av hans böcker, och jag har läst alla flera gånger. vissa har jag läst hur många gånger som helst. de är ju så himla bra ju.

5 kommentarer:

Kamilla sa...

Jag kanske borde skaffa någon utav hans böcker.

ULRIKA LINDE sa...

Sv: JA men visst är det :)

LENA ♥ sa...

Det ända tråkiga är ju att det var så mycket "gammla" med ;s hehe. kram♥♥

Tuss sa...

ja men visst är han fantastisk!

Malin sa...

Åh, vilken rolig lista med böcker du gör! Det här måste jag bara följa :-) Det roliga är att när jag pratade med en vän igår tipsade hon mig om en annan blogg som också körde det här. Så roligt sammanträffande!

Svar: Ja, alltså, Skönheten och Odjuret. Bästa! Alltid.