onsdag 11 juni 2014

Ett veckoslut på Öland

I helgen var jag och Daniel på Öland. Det var storkalas med hans släkt. Alla fick inte plats i huset, så vi coola kids sov i tält eller husvagn. Jag och Daniel sov i tält vilket jag visserligen gillar, men som alltid visar sig vara en utmaning pga askallt på natten och asvarmt på morgonen.


Det är himla fint där Daniels familj har sitt hus. Väderkvarnar och stenmurar och allt.


Vi åkte tidigt på fredagsmorgonen men eftersom det tog sju (7!) timmar för oss att ta oss dit, så var det eftermiddag när vi kom fram. Jag firade med öl.


Det var helt sjukt varmt och soligt hela helgen och ingen hade riktigt packat för gassande värme så vi gick ett gäng till outlet-butiken som passade nog bara ligger någon kilometer från huset och köpte nya kalaskläder. Jag hittade en klänning till det helt okej priset av 70 kronor.

På lördagen var det dags för släktkalas. Åldrarna var från typ 80 - 1. Vi drack kaffe och åt tårta och grillade och åt mat och spelade spel och lekar och mitt lag förlorade på kubb.



Tidigare under dagen hade jag, Daniel, Emelie, alltså Daniels syster, och Pontus, hennes kille, varit inne i Kalmar och köpt högtalare och en barnpool. Sånt som behövs under en fest. Poolen blåstes upp direkt och sedan ägnades typ en halvtimme åt att alla tittade och aww:ade åt Alice när hon badade.


Vi var himla mycket folk, nästan trettio personer. En salig blandning och det var mycket trevligt.


Det kändes verkligen som högsommar på Öland, även fast det bara var början på juni. Det var så varmt, så varmt och så himla grönt.


När vi väntade på att maten skulle bli klar stod jag, Daniel, Emelie och Pontus inte ut i värmen på tomten, så vi tog en promenad. Det är döfint där huset ligger och det finns jättefina promenadvägar. Men istället för att titta på allt fint ägnade vi oss åt att ta världens töntigaste gruppfoto. Vi ser ut som fyra förkrympta små kottar ihopträngda i mitten på en bild. Allt är skevt och dant men vi är i alla fall glada. Jag skyller på värmen.





Sen var det dags för skål och grattis till de som fyllde år. Totalt fyllde de 220 år tillsammans! Inte dåligt inte.


Alla var tjusigt klädda och lilla Alice bar en totalt opraktiskt klänning för en ettåring med paljetter och tyll, som hon fått av mig och Daniel i present. Totalt opraktiska men underbart fina presenter är de bästa presenterna, tycker jag.


Helt plötsligt, hux flux, blev det mörkt och kväll. Tiden går fort när en har roligt, osv. Vi träffades samma gäng för fem år sedan och temat för kvällen var lite att ingen kunde fatta att det redan gått fem år och det får inte gå så lång tid tills vi träffas nästa gång.


Dagen efter var det svinvarmt igen och jag vaknade som en svetthög i tältet. Jag tog på mig långklänning och sandaler och alla kom till huset igen för att äta avskedslunch. Sen tog vi bilen hem igen. En mycket rolig och bra helg.



Inga kommentarer: