torsdag 13 februari 2014

Hurra för könsneutrala barn!

Jag har sett den här debattartikeln, publicerad hos Aftonbladet, gillas och delas i min feed den senaste tiden. 


Främst har den delats av förskollärare. Vilket kanske inte är så konstigt då den handlar om förskolan, men att dela någonting utan kommentar betyder i princip att en håller med om vad som sägas och det gör mig både ledsen och rädd. Artikeln är ett rent skämt, full av felaktigheter och ganska skrattretande. 

Författaren till artikeln, en 69-årig man, menar att "genusfundamentalister" (hahaha!) vill behandla alla barn exakt lika, genom att till exempel kalla alla för "hen" (oj, vilket läskigt ord!) och förbjuda färgen rosa för flickor (?!). Vidare skriver han att kön inte bara är en social konstruktion, utan att det finns små genetiska orsaker till pojkars och flickors beteende. Till exempel att flickor skulle vara mer språkligt begåvade, att ambitiösa i skolan och ha en medfödd sämre psykisk hälsa. Kan det vara så att många flickor utvecklar en språklig begåvning för att det hela tiden uppmuntras? För att vi rapar upp såna här "fakta" hela tiden? Och att pojkar är sämre på det för att det aldrig nånsin är nån som uppmuntrar dem? För det tydligen sitter i deras hjärna att vara språkliga idioter? Och om det nu finns skillnader, varför hela tiden påpeka och reproducera dem? Varför inte försöka motverka dem? Uppmuntra grabbar till att plugga lite mer och få lite bättre betyg. 

Givetvis är biologiskt kön inte en social konstruktion, men det är sällan vi genusfundamentalister pratar om biologisk kön. Könsroller, däremot, är hundra procent en social konstruktion. Och det är de stereotypa könsrollerna, de normerna och idealen, vi vill krossa. Vi feminister och könspoliser (artikelförfattarens ord, såklart :) ) vill bredda alla rollerna, för alla. Vi vill att alla barn ska kunna och vilja bära alla färger, hela regnbågen. Tillåta alla barn att leka med alla leksaker, att utveckla alla olika sidor hos sig själva. Att öppna upp världen för alla barn och ge dem en massa olika möjligheter i livet, istället för bara två. Tusen olika möjligheter, istället för två snäva roller. 

Artikelförfattaren menar att vi inte ska "göra våld på naturen och skapa könsneutrala barn". Tillåt mig att skratta. Våld på naturen?! För det är naturen som gör att pojkar kläs i luftiga, blåa kläder och leker med bilar och kallas "tuffa" och gör sämre ifrån sig i skolan och får högre lön? Det är naturen som gör att små flickor kläs i tajta, rosa kläder och korta kjolar som en inte kan klättra i träd i och leker med dockor och kallas "söta" och senare får bra betyg och sämre lön?

Det knäppa i den här artikeln är att den slutar med att tycka att skolan och förskolan bör arbeta kompensatoriskt och till exempel motivera och uppmuntra pojkar att ta skolan på större allvar och träna sin känslomässiga intelligens. Eller att peppa flickor till större självförtroende - exakt det som är genuspedagogik!! Att öppna upp och bredda, inte stänga in och smalna av. 

Hurra för ordet hen! Hurra för könsneutrala barn! 

1 kommentar:

Gurkhyvel sa...

Praise! Bra skrivet Kajsa!