torsdag 9 oktober 2014

Gone Girl


Gone Girl har jag tänkt att läsa länge, men liksom aldrig kommit till skott. Nu när filmen haft premiär och trailern rullat överallt på hela internet (och jag har blundat och hummat för att undvika att veta nåt om den), har jag känt mig liksom tvungen att skynda mig att läsa, annars skulle historien bli spoilad. Boken handlar om det gifta paret Nick och Amy, som flyttar tillbaka till Nicks hemstad från Manhattan, mitt i finanskrisen, för att hjälpa hans sjuka föräldrar. Och en dag, i deras fina, nya villa i nya staden, så är Amy borta. Försvunnen. Något har hänt i hemmet, möbler ligger huller om buller. Är hon kidnappad? Mördad? Polisen har ingen aning. Och nåt verkar lite skumt med Nick. Ungefär så börjar boken. Läsaren får följa Nick samt Amy, genom hennes gamla dagboksinlägg.

Nu har jag hunnit genom typ tre fjärdedelar, så jag vet inte riktigt hur den slutar än, men den är himla bra och spännande. Jättespännande! Jag vill verkligen, verkligen få reda på hur den kommer sluta, men idag har jag knappt tid alls att läsa. Har lite panik över det.

Tyvärr (eller kanske inte tyvärr *wink, wink*) ser jag ju Ben Affleck i huvudrollen, men det är väl problemet när en film är gjord på samma story.

Inga kommentarer: