tisdag 5 juni 2012

I'm not a perfect storm, I'm only an okey storm

Inte för att vara den som är den, men jag känner att jag vill hylla mig själv lite. Jag tycker att jag har växt himla mycket jämfört med hur jag var för kanske ett år sedan. Nu för tiden bryr jag mig inte alls om hur jag ser ut ofta. Särskilt på jobbet. Jag arbetar i industrimiljö just nu (det gjorde jag förra sommaren också) och jag kunde inte bry mig mindre om mitt utseende. Jag vet att jag gör ett bra jobb och det är det viktiga. Det är det jag vill att mina arbetskamrater ska respektera mig för. Och jag vill att de ska gilla mig för att jag är en snäll, trevlig och rolig tjej. Inte för mitt utseende. Jag sminkar mig aldrig inför jobbet. Den enda gången jag ens bär smink på jobbet är om jag till exempel ska jobba natt och därmed haft hela dagen ledigt och då sminkat mig. Jag skulle aldrig göra det just på grund av jobbet. Inte heller fixar jag håret. Härom veckan gick jag dit i flera dagar med en finne helt synlig. Visserligen ingen finne med vitt klet som syns, utan en röd inombordare. Men ändå. En synlig finne. Det skulle aldrig skett för ett år sedan. Förra sommaren sminkade jag mig inför varje skift. Till och med inför förmiddagsskiften. Jag stod vid 05.00 och kladdade på mascara för att jag inte kunde tänka mig att gå dit utan. Jag ville att de skulle tycka att jag var snygg. En snygg och duktig tjej. Nu vill jag vara allt annat en snygg. Jag vill vara duktig. Bra på mitt jobb. Jag vill ha kunskap och kunnighet. Det är det enda viktiga. Hur jag ser ut är helt obetydligt in sammanhanget. Om någon går runt och tycker att jag är ful hela tiden, så är det väl de som är idioter. Bara idioter tycker så om andra människor.
I omklädningsrummet bryr jag mig inte heller. Och det har varit en stor hang-up för mig. Att byta om inför andra. Jag har tidigare gjort att jag kunnat för att se smal ut. Smal och smäcker. Som en ska vara. Jag har hållit in magen och jag har bytt om under handdukar. Så himla onödigt. Nu låter jag kroppen vara som den är. Jag pratar och är naken och jag bara byter om helt upp och ner och om någon tycker att jag är tjock får de väl tycka det. För jag tycker jag är helt lagom som jag är. Jag trivs och det tänker jag göra på jobbet också. Trivas i omklädningsrummet. Istället för att skämmas.

3 kommentarer:

Louise sa...

Gud vad härligt att läsa! Själv går jag i perioder; oftast skiter jag i allt vad smink heter när jag går till skolan, trots att man tydligen måste sminka sig varje dag enligt tjejerna i den här hålan. Jag fixar aldrig håret, jag köper sällan nya kläder utan använder det jag har. Jag blir dömd för det, jag är en outsider i min skola. Men det gör inget, för i de perioder där jag känner att jag måste sminka mig för att vara okej, det är i de perioderna jag känner mig som minst nöjd med mig själv. Nä, jag är kanske inte någon natural beauty men jag är fan okej som jag är ändå. Inse det, bitches!

IDA sa...

Helt rätt inställning! Vilken härlig läsning till skillnad från allt utseendefixerat man möter varje dag!

Lisa sa...

så bra inställning! jag brukar också bara byta om på jobbet utan att tänka vidare på det och jag brukar inte fixa mig så mycket inför jobbet heller. men jag ska nog försöka sluta med att sminka mig varje dag. vet inte varför jag gör det egentligen. skulle ju kunna gå utan då och då liksom också=).