fredag 30 december 2016

En liten lista om 2016

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Födde barn!!! (Detta kommer vara temat på den här listan, kan jag lova!). Men också tog studieuppehåll (så sjukt olikt mig att avbryta saker). Det känns jättekonstig att min klass liksom fortsatt utan mig och att de snart är färdiga medan jag bara går hemma. Men så föll sig livet. Var gäst på en nära väns bröllop (sjukt vuxen grej som jag aldrig gjort innan!). Jag har satt min första pvk, och tagit venprov, och satt kateter på en riktig människa (och det gick bra!). Jag har fått massa fint på posten av fina personer på Instagram. Jag har sett sälar ligga och sola på en klippa. Jag har satt upp två olika porträtt av mig själv på väggen (varav ett är ett fantastiskt familjeporträtt som vi fick i julklapp!). Jag har dansat på Instagram i vecka 40. Jag har haft praktik på sjukhuset i 10 veckor under slutet på en graviditet. Jag har sett fyren vid Ölands norra udde. Jag har åkt i glashissen på Scandic Triangeln i Malmö. Fyllt 30 (!). Firat mors dag och varit en mor. Badat i ett kalkbrott. Sett kungafamiljen!! Och bytt namn - höll på att glömma den! 



Har du några nyårslöften?
Som varje år har jag löftet att bli lite modigare. Det går bättre och bättre, men det finns alltid mer att kämpa med. Jag har även lovat mig själv att sluta hålla in magen. Bara släppa ut den och låta den vara. 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja! För första gången får jag svara ja på den frågan! Det har fötts massa barn i min närhet! Hurra för det! Två av mina fina klasskompisar har fått barn, min svägerska har fått barn, min syster har fått barn och i och med att jag själv har fått barn så har jag en del nya sk mammakompisar som givetvis också har fått barn i år. Ballt! Bebisar överallt! 



Vilka länder besökte du?
Jag stannade troget i Sverige. Har dock varit i Malmö, på Öland, i Norrköping, Jönköping, på ett slott utanför Gnesta, i Ullared och lite andra ställen. Visserligen i Sverige, men jag har inte varit fastbunden hemma, vilket ju är ganska najs. 

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?
23 april. Minns hela det dygnet så fruktansvärt väl. Bästa lördagen i mitt liv, helt klart. 




Vad var din största framgång 2016?
BLEV MAMMA! FÖDDE UT EN MÄNNISKA UR MIN KROPP!

Största misstaget?
Never a failure, always a lesson, säger Rihanna och jag är benägen att hålla med. Jag har inte direkt gjort några stora misstag. Och det är en ju tacksam för. 

Bästa köpet?
Ny soffa! Det var så himla fantastiskt att få en större soffa där alla får plats (alltså jag och Daniel). En soffa där jag kan sitta och amma och bre ut mig och Daniel fortfarande får plats att ligga ned, om han vill. Och Blixten får plats att gosa ned sig, också. 



Vad spenderade du mest pengar på?
Typ blöjor, I guess. Har aldrig köpt en blöja tidigare i mitt liv och nu ba köpt ungefär hundratusen. 

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ja, jättemycket såklart! Allt med Folke. Jag har varit så där alldeles larvigt överlycklig stora delar av detta år. Varje liten grej han gör är ju liksom SUPERGULLIGT! 



Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2016?
Jag lyssnar inte på mycket musik i vanliga fall, men detta år är nog mitt musiklyssnande  rekordlågt. Dock kommer jag alltid minnas Brinner in the shit av Håkan som jag dansade till (och gjorde en liten dansvideo till insta) timmarna innan värkarna började. Då, när jag dansade runt i vecka 40 (39+1) så hade jag ju ingen aning om att det var min sista kväll som gravid. En har ju BF som ett mål och jag var ganska säker på att gå över (pga ALLA säker att en gör det) men så kom han innan och det var så himla perfekt. Och just det: Hands to myself också, med Selena Gomez! 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
GLADARE (och tröttare!)



Vad önskar du att du gjort mer?
Filmat! Jag skulle vilja ha mycket mer med Smulan på film. Jag tänkte på det häromdagen när jag kollade på ett gäng dokumentärer och det alltid är en massa typ "hemvideos" med för att visa hur personerna var typ och om en skulle göra en dokumentär om mig och mitt liv (varför en nu skulle vilja göra det?) så finns det typ inget filmat. Och det skulle vara så kul också att kunna visa Folke när han blir större. Liksom sitta och titta på film från hans första år. 

Favoritprogram på TV?
Inte på tv direkt, men typ Netflix och sånt: Downton Abbey!! Satt som fastklistrad framför detta när Smulan var alldeles nyfödd. Klämde alla säsonger i rekordfart. SÅ SJUKT BRA. Tredje säsongen av The Fall. Stranger Things var ju bra också. Och Love. Nu i slutet av året kom ju Skam upp som en stark favvo!



Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
Jag firade med fika för släkt och familj och vi åt tårta och fikabröd och grejer som hör till. Och sen firade jag och Daniel genom att åka till Malmö en helg och ha det bra. 



Hur skulle du beskriva din stil år 2016?
De första fyra månaderna på året var stilen extremt begränsad pga jättemage. Jag bodde i mina graviditetsjeans och i tajts och två randiga gravidtröjor. Randiga tröjor är ju dock ganska fint, så jag var nöjd. Hade även fått en kasse kläder av mamma, som jag använde. Sen när bebisen väl var på utsidan, så var jag tvungen att amningsanpassa allt. Överlag har jag haft lite svårt med stilen i år, på grund av dessa omständigheter. Ett tag kändes det som om jag ALDRIG skulle kunna klä mig som jag ville, men det släppte efter ett tag. Ju mer van jag blev med amningen, ju lättare var det att bara skita i allt och klä mig som jag vill och dra upp eller dra ned och visa allt men vem fan bryr sig. Typ så. 


Jag har fyllt i den här listan tidigare år också: här är 2015, 2014, 2013, 2012 och 2011

2 kommentarer:

hanna, förbanna sa...

vilket fint år! Du har inspirerat mig i år, jag har blivit bättre på att inte kritisera min kropp. Blivit bättre på att vara naken på ett asexuellt sätt och liksom inte gå omkring och känna att jag BEHÖVER vara på ett visst sätt. Tack så himla mycket för det! Du är bra, Kajsa! <333

Hanna sa...

Kul lista att läsa!