tisdag 3 januari 2017

Nyårsafton 2016!

Nyårsafton tillbringades, precis som året innan, i en stuga precis vid havet. Ett ganska fantastiskt ställe! Jag älskar nyår, men i år blev aftonen av förklarliga skäl lite annorlunda. Förra året var jag gravid, men då var jag och Daniel åtminstone med på festen hela kvällen och sov över, precis som alla våra kompisar. I år åkte vi hem efter middagen och tillbringade senkvällen hemma, helt utan party, men med en åttamånaders bebis. För i år har vi liksom en bebis!!!



På dagen på nyårsaftonen så hängde jag och Folke runt ute på Femöre med våra kompisar och njöt lite av omgivningarna. Kollade in utsikten och så där. Som sig bör, på ett sådant magnifikt ställe. Och så störde vi oss på alla andra som var där och gjorde samma sak. Men det var var liksom vi som hyrt stället, så helt rimlig känsla.



Jag såg en Johan på ett berg och en Adam som svischade förbi, till exempel. Och en båt. Ett skepp! Och massa hav och horisont.


Tänk, här bodde fyrvaktaren förr.


Björn såg vindpinad ut på berget.



Adam och Björn.


Lina och David. 


När det började mörkna höll vi oss inomhus. Vi nyårspyntade och förberedde. Daniel var på väg ut till Femöre från jobbet, så snart skulle alla vara där. När han väl kom blev han hälsad med tomtebloss och konfetti. Förövrigt är det ganska coolt att se sitt barn leka med mina kompisar!


Våra firanden är ganska traditionella. Alltså, enligt våra egna traditioner. Var har hunnit skapa en del på typ 11 år eller nåt. Men ett nytt inslag i år var julklappsspelet. Det var kul! För vissa. Men det är väl tjusningen med julklappsspelet.


Förutom alla människor, så var vi tre hundar också. När en är hund är det bra att hålla sig i en stuga långt bort från alla fyrverkerier och sådant.


Björn hade förberett ett svårt musikquiz (som alltid!) med tema död och ensamhet (jippi!). Mitt lag kom tvåa sjukt nog! Och Daniel och Adam (aka redaktionen för Redarpodden) hade skapat ett Redargiss till oss. Perra vann! En alldeles egen och unik Redarpoddenkeps!! Alla var imponerade.


Jag och Folke var uppklädda till tänderna och alldeles nyårsfestliga! Min silverklänning kvalade in som årets klänning, på årets allra sista dag. Jag är inte van med urringning, men kände mig DÖSNYGG i denna!


Och så gjorde vi det klassiska misstaget att istället för att be någon ta en bild på oss alla, så tog vi två bilder, en på mig och Folke och en på Daniel och Folke.


Discolampan var med såklart! Och det var girlanger och konfetti överallt!


Vi hade ett tajt schema att hålla oss till. Maten blev lite försenad, men annars höll vi oss till det ganska bra. Vi hade knytis, så alla hade tagit med sig minst två rätter. Och vi var tio personer, så det blev en hel del mat. Så sjukt gott!! Och mycket!


Men eftersom Smulan inte pallar att festa hela nätter, så drog vi hem efter middagen. Så innan klockan 21.00 var vi hemma. Så himla konstigt, ändå! Det har inte skett på många, många år. Nyårsafton är en av mina bästa högtider ju! Men i år kom jag hem med en sovande Folke och drog av mig klänningen och satte mig i soffan och störde mig på alla fyrverkerier och smällare (jag trodde vi bodde i ett pensionärsområde, VEM avfyrar alla dessa fyrverkerier?!). Jag tog på mig nattlinne och åt glass, medan Daniel somnade i soffan (han jobbade hela helgen och skulle upp 04.45 nästa dag, så det var väl okej). Vid 23 så låg vi alla i sängen och sov. Jag vaknade precis vid tolvslaget, för JÄKLAR vad det small, men sen somnade jag om igen och sen var det 2017! 

1 kommentar:

Maria sa...

Vilken härlig tradition ändå, med huset! Jag blir lite avundsjuk sådär :P Har aldrig haft traditionsenligt, mer hoppat runt bland kompisgäng. Men i år blev jag liite besviken. Oavsett vart jag varit andra år så har det alltid varit "nyårsstämning", liksom pepp! Extra pyntat, nedräkning etc. I år blev det en vanlig hemmafest, med hast ut på balkongen "gott nytt år!" och in igen som inget hade hänt. Inte ens en champagneflaska poppade.

Låter bitter. Kanske jag är haha Men för eran del lät det ändå sjukt mysigt med både vänner och sen familjehäng sista delen av 2017. Ni verkade ha fått båda delarna :)