torsdag 8 december 2016

En helg i Malmö!

I fredags, för en vecka sen, så for jag och Daniel och Folke till Malmö. Jag och Daniel är bägge kära i denna fantastiska stad och väldigt nostalgiska till den, då vi bodde där för några år sedan.

Vi tog tåget ner och jag var nervös både för den långa resan och för att få med allt bagage med vagn och allt. Alltså, jag var nervös för att resa med en bebis, inte för själva tåget. Att åka tåg har jag gjort innan. Det gick faktiskt himla bra ändå. Vagnen och resväskan fick plats i vår vagn, på snabbtåget från Linköping, det vill säga vårt andra tåg för dagen, efter bytet. Smulan röjde och blev sen lite trött. En trött bebis är inte jättekul att ha och göra med, men det fungerade helt okej och sedan somnade han. Det var skönt. För honom och för oss vuxna. Jag var hela tiden mycket medveten om att han lät och att ljud är störande för de andra resenärerna. Inte för att någon sade något eller så, men oftast vill en ju åka tåg i lugn och ro. Vi kom inte hela vägen fram, men vi kom till Lund. Och det är ju ungefär så nära en kan komma utan att vara framme. Alla tåg mellan Lund och Malml var inställda på grund av en påkörningsolycka (som sedan visade sig vara en fasan). Vi tog en buss från Lund och blev två timmar sena till Malmö, men vad gör det när en inte har några tider att passa.

Jag varnar redan nu för många utsiktsbilder. Vi bodde på 18e våningen och är det nåt jag gillar så är det utsikt. Titta vad fint bara:

Jag fick äntligen åka i glashissen, som jag suktat efter i många år. Det var kul! Första gången fick jag lite panik på höjden, men sedan gick det bättre. En såg hela Malmö och halva Köpenhamn. Typ.

När vi hade installerat oss, så gick vi och åt kanske världens tidigaste middag. Jag googlade upp nåt italienskt ställe vid Malmö Opera som sades vara "familjevänligt" (japp, jag är den personen) och när vi kom dit så fick jag rejäla flashbacks att jag varit där tidigare. Jag mindes att maten var svingod och det var den den här gången också.

Efter maten gick vi på stan och inhandlade nödvändigheter, så som godis och Lush-produkter, och tyckte allt var supermys och juligt. Vi handlade efterrätt från ett litet julmarknadsstånd och Folke sov i vagnen.

Vi tillbringade kvällen på vårt enorma hotellrum med att bada i bubbelbadkar hela familjen samt titta på På Spåret (typ första gången jag och Daniel sett det).  Det var så himla mysigt att bada med Folke! Vi gör det ju visserligen på babysimmet, men det är ju i en stor bassäng och inte samma sak som att vara i ett badkar (som i och för sig var stor som en liten pool).

På lördagen åt vi mängder med hotellfrukost (som en bör) (pannkakor med Nutella!!) och tog en lång promenad till vår gamla lägenhet på Kirseberg för att götta oss i nostalgi. Vi har varit i Malmö flera gånger per år sen vi flyttade, men aldrig tagit oss tiden att gå till Kirseberg, så det var jättekul att vara tillbaka och se hur det förändrats, och hur det inte förändrats.

Och sen gick vi på stan och så där och åt god lunch och jag shoppade en hellång randig klänning som är fruktansvärt amningsopraktisk, men himla snygg. På kvällen hade jag dock på mig ett annat randigt plagg (älskar randigt!) och en svart kjol. Vi var nämligen bjudna på kalas! Hemma hos Emelie! Tillsammans med Jessica och Josefin! Folk jag träffat via bloggar och Instagram och det är ju himla ballt om jag får säga det själv.

Brudarna!!! Och barn och killar, som också fick vara med!

Det var himla roligt att träffa dom igen och det kändes extra kul att vara hemma hos Emelie. Det blir liksom så hemtrevligt och hemmafestligt, och vem älskar inte hemmafest?

Vi stannade kvar till jättesent (för att vara oss) och promenerade sen genom stan till hotellet. Och åkte upp i den där tjusiga glashissen och såg ut över nattmalmö och tyckte livet var ganska najs. Sen somnade vi och sov till nio (9!!!!!) och blev nästan stressiga till frukost och för att checka ut. Men vi hann med att bada i jacuzzin en sista gång, såklart!

Sen väntade världens längsta tågresa hem med icke-snabbtåg och utan förbokade platsbiljetter. Jag var två sekunder från att freaka ut totalt pga klarar inte att resa med bebis utan platsbiljetter med jag hetsringde kundtjänst och bönade om platsbiljetter så det löste sig till slut. Mådde dock lite dåligt hela resan då allt vårt bagage var i vagn fyra och vi var i vagn åtta, och då hade jag ju noll koll, men det gick bra. Folke skötte sig utmärkt och det var skönt att han var glad typ hela tiden. Han hittade bland annat en stor dalmatiner som satt två rader bakom oss och var jätterolig att titta på.

Sammanfattat: BRA HELG. Jag älskar att åka på små weekend-resor med Daniel. Vi har alltid så himla roligt ihop! Och det var dömysigt att ha med Folke i Malmö.