söndag 20 mars 2016

Fyrar och fåglar - en helg på Öland

Idag är det ju visserligen söndag och helg, men jag tänkte ta en titt tillbaka på förra helgen. Det var helt klart en bättre helg. Den här helgen har jag mått lite si så där och Daniel har jobbat och jag har skrivit hemtenta - men förra helgen då tog vi en road trip till Öland! Helt klart mycket roligare än att skriva tenta!

Mina svärföräldrar har ett hus på Öland och det är alltid urmysigt där. Det är en hage precis framför deras hus, så utsikten är alltid hästar. Vilket är en mycket bra utsikt enligt mig.


Det var helt sjukt fint väder när vi kom dit på fredagen, vilket gjorde att allt kändes så himla vårigt och härligt. Jag och Daniel och Blixten kom dit först och började med att gå en promenad i skogen. Sen kom Daniels föräldrar samt syster med familj och vi åt middag och hade trevligt som sig bör.


På lördagen hoppade jag och Daniel och Blixten in i bilen för att åka till Alvaret. Varken jag eller Daniel hade aldrig varit där och vi tänkte att det kunde ju vara fint att se och kul för Blixten att springa. Och det var det! Det var superfint. Bara det att det också var fullkomligt blött exakt överallt.



Blixten brydde sig inte särskilt mycket utan sprang hejvilt genom vattnet, men vi som bar skor var lite mer försiktiga och försökte hoppa på stenar.



Det blev inte världens längsta utflykt direkt, men det var fint. Jag ville gå över den där lilla bron i bakgrunden, men det var helt omöjligt pga allt vatten.


Sen visste vi inte riktigt vad vi skulle göra efteråt, vi hade ju massor av utflyktstid kvar. Så vi styrde bilen söder ut och hamnade på Ölands södra udde. Där har vi varit förut, men jag älskar fyrar och fåglar så jag hade inget emot att fara dit igen.



Och vilket lyckokast det var att åka dit ut för på stenar utanför låg EN MASSA SÄLAR och solade! Jag blev helt till mig av glädje! Jag har aldrig sett sälar i det fria innan. Det var jättefina och gjorde sälljud och jag var mycket nöjd.



Sen var vi alldeles trötta och hungriga och vände bilen tillbaka mot stugan igen. Stugan ligger så himla mysigt med gårdar med djur precis runt hörnet. När jag och Blixten var ute och gick så mötte vi höns och tuppar och hästar och får.




Sen åt vi också massa godis och mat och läste Hemmets Journal och lyssnade på Melodifestivalen på radio och annat som en gör när en är i en stuga på Öland.

1 kommentar:

Lennart sa...

Öland. Tror jag var 20 när jag var där sist. Jösses, det är 28 år sen! Min bästa kompis, han och hans föräldrar bjöd mig med på en husvagnssemester till Böda camping. Jag tackade ja för jag hade aldrig varit till Öland. Oj, vad vi fick vara med om saker. Det finns alldeles för mycket att säga, men jag blev utslängd från en husvagn helt naken, en kompis till oss två snodde en pizza från ett annat bord på restaurangen... Ett par dagar regnade men vi hade det härligt skönt faktiskt. Men många gånger när jag och min bästa kompis ringer varandra får jag alltid höra det där med att jag blev utslängd naken från en husvagn. Men vadå, varför bry sig? Jag har inget problem med att vara naken. Vi människor ser ut på två olika sätt och det vet vi alla om. Efter den resan kände jag att husvagn är inget för mig. Träffade min bästa kompis en dag förra veckan, hans äldsta dotter fyllde 24 i början av mars så de var hit till Nordstan. Hon ville handla lite... Tänk, när hon var en vecka kunde jag hålla henne i famnen. Nu är hon lika lång som mig! Och vad hon påminner om sin mamma!