måndag 7 mars 2016

CARBS



När jag såg den här tröjan kände jag bara att den måste bli min. Pga kolhydrater är allt och helt klart värda att hyllas med tröjtryck. Jag är så förbenat trött på den konstanta smalhetsen och bantningshetsen som genomsyrar precis allt, känns det som. 


 Jag minns för nåt år sen när en tröja med trycket "nothing tastes as good as skinny feels" såldes (till barn, eller missminner jag mig?). Fy tusan vad vidrigt. Att en sån mening liksom blir normaliserad. All mat i hela världen smakar bättre än vad skinny feels. Mat är fan i mig bäst! Och aldrig något farligt eller dåligt som en bör undvika. Heller aldrig något som en måste förtjäna eller unna sig. Mat är mat bara. Nåt vi behöver för att klara oss. För att fortsätta leva. Kolhydrater är ett sånt exempel.

Det är så sorgligt, tycker jag, att kolhydrater har fått en så dålig stämpel. Blivit till något farligt. Något en bör undvika. Till och med något som en är duktig om en klarar av att undvika. Men sen är ju jag ganska emot dieter och begränsningar vad gäller mat i syfte att banta. Jag tycker det lätt blir osunt och leder till en fixering vid mat och vikt. Och en sådan fixering är aldrig någonsin bra eller god.

Kolhydrater är gott! Och något som jag med glädje tänker fortsätta äta.



1 kommentar:

Lennart sa...

Allt verkar farligt numera. Snart kan vi inte äta något alls. Eller ens gå ut och få sol på sig. Men jag bryr mig inte. Jag äter både kött och fisk. Fast fisk känns bättre på något sätt.