torsdag 11 juni 2015

En människa är väldigt mycket mer än en vit cisman

Ni vet hur en Människa med stort M nästan i hundra gånger av hundra representeras av en vit cisman. I våras gick jag en kurs i anatomi där det rådde brist på denna vita man! Eller han delade i alla fall plats med en massa andra. (Det rådde inte brist på honom, han fanns med överallt, men ändå.)

Och det känns ju verkligen på tiden. Att andra får synas. Att utbildning inkluderar fler människor än bara exakt en typ, en vit cisman. Det är knappt nåt att hurra över, för det borde vara så jäkla självklart att ha med många olika människor, men eftersom jag är så svältfödd på det så hurrar jag lite ändå. Representation är inte allt, men det är banne mig nåt!

Dessa bilder är alltså från en powerpoint som min lärare använde under en föreläsning på sjuksköterskeprogrammet.

Ursäkta mina anteckningar, men titta inte på dom. Titta på bilderna! På människorna! Fucking äntligen!






Bonus: Detta blev jag också sjukt glad över att se. "Mödomshinnan är en myt!". Verkligen på tiden att den informationen når ut, vitt och brett. Och skönt när en vit medelålders man är föreläsare och inkluderar den här bilden.

Inga kommentarer: