söndag 17 augusti 2014

Jag har semestrat i Skåne!

Nu är det sådär brutallänge sen jag bloggade igen. Jag har inte alls haft tid, för jag har haft "semester" och bara varit ledig, men nu kliar det liksom i fingrarna efter att få blogga. Jag har haft himla roligt på mina två lediga veckor (idag är sista officiellt lediga dagen).

Bland annat har jag varit i Skåne! Jippi! Jag och Daniel åker alltid till Malmö minst en gång varje sommar, för att vi älskar den himla stan och för att träffa vänner. Vi var borta i förra veckan och vi hade det awesome!! Vi åkte främst för att hälsa på Sverker och Stina.

Men vi var inte bara i Malmö. När vi kom på torsdagen fyllde Stina år och när vi kalasade för henne med pizza och öl under en bok i en park så kläckte hon den briljanta idén att åka på utflykt! Så på lördagsmorgonen hoppade jag, Daniel, Sverker och Stina på tåget till Helsingborg. Och sedan en buss vidare till Höganäs. Och det är nu allt klaffar så briljant, för vår kompis Björn och hans familj har sommarhus i Höganäs. Och han var där och hade semester! Hur bra?! Han agerade bästa guiden och tog oss med på en toppen utflykt.


Stinas ursprungliga idé var att åka och bada vid Josefinelust. Men Björn visste ett ännu bättre badställe precis i närheten, så vi for dit istället. Och nu blire värsta bildbomben, för det var så sjukt fint där. Och jag älskar hav och skog och natur i allmänhet, så det blev ganska många bilder. 



Björn pekade och visade och berättade som värsta klassläraren och vi var en mycket fascinerad skolklass på utflykt. Jag tror vi sade "Titta vad sjukt fint det är!" typ 100 gånger den här resan. Men det var det verkligen!! (Många utropstecken krävs!)



Badstället var superklippigt och jag blev först lite nervös pga är inget enormt fan av höjder, samt bar platta sandaler totalt utan grepp, sådana som är exakt sämst om en ska klippklättra. Men det gick bra. Jag överlevde. 




Målet var en badklippa och det var värsta bästa badklippan. 





Okej, det kanske inte ser så himla högt ut, men det var högt! Fast vattnet var så himla klart att det gick utmärkt att hoppa. Det enda läskiga var att det var maneter i vattnet och jag avskyr maneter, men jag simmade faktiskt nära en manet, med cyklop på mig, och NUDDADE DEN!! Nuddade en manet! Kändes ytterst vuxet och moget att MÖTA rädslor och mota bort dom. Sen fick jag visserligen halv panik och skrek när Daniel råkade nudda mitt ben för jag trodde det var maneten som kom tillbaka för att utkräva hämnd, men det är en annan femma. Jag vågade ta på den iallafall.


Men nog om maneter och tillbaka till hur galet vackert det var där. Titta bara!







Sen hoppade vi in i bilen och åkte lite längre upp på berget och kom fram till en fyr och Sveriges slut och havets början. Det blåste så galet mycket och det började regna och bli oväder, men det gör havet liksom ballare och vildare (att titta på! inte vara i), så det gjorde inte så mycket. 






Gänget!





Det var en fantastisk dag i området runt Höganäs och när vi sagt hej då till Björn, och tog bussen tillbaka mot Malmö skulle vi ju byta till tåg i Helsingborg, så vi stannade kvar i Helsingborg ett tag och drack öl och åt middag. Överlag, en helt fantastisk dag!

Inga kommentarer: