torsdag 19 maj 2011

En liten historia från förra veckan

Förra veckan nån gång så var jag på Indiska. Jag handlade ett par dö-snygga örhängen och när jag stod i kö för att betala, stod jag bakom en medelålders kvinna. Hon handlade ungefär 10 klänningar och tunikor. Gud så trist, tänker jag. Hon sade att hon gjorde det (till kassörskan, inte mig) för att hon så sällan har tid att handla. Hon tog allt på en gång, så att säga. Men igen, vad trist. Man ska inte handla vackra kläder som om det är mjölk på snabbköpet. Jag kan absolut inte förstå folk som gör så. För mig finns det en glädje i att handla kläder. Jag älskar kläder och handlar med eftertanke. Jag vårdar mina kläder ömt och minns varje plagg och tillfällen jag burit dem. Så himla trist att åka in till Indiska och hetsshoppa tio klänningar, för att man känner att man "måste", så man har hela året liksom. Då kan man ju inte alls bry sig om vad man har på sig. Då finns det ju ingen glädje i det. Jag kan inte alls förstå den kvinnan.
Men sån tur att det finns en massa olika människor. Annars hade det ju inte funnits någon som jag kan störa mig på.

1 kommentar:

ELISE sa...

håller helt med! typ när folk säger, "jag BEHÖVER nya kläder" och så köper det lite trista basplagg och sen är de nöjda resten av året. jag bara meeeeeeeen shoppingglädjen! att klä sig ska ju vara kul, tänker jag. något som livar upp vardagen lite.