onsdag 17 april 2013

Två vita, två blå. Victoria med 'c'.

I Svts Öppna Arkiv kan en hitta en massa gamla godbitar. Bland annat min gamla barndomsfavvis Kullamannen.

Kullamannen är ju egentligen en 60-talsserie, men den måste ha gått i repris många gånger. Jag tittade på den för första gången i början på 90-talet och jag har älskat den sen dess. Jag hade den inspelad på VHS förr i tiden, men nu har jag den på DVD.


Kullamannen är en spännande ungdomsthriller som handlar om fyra ungdomar/barn på sommarlov i Skåne. Deras föräldrar åker bort och Jenny är deras barnvakt. Det kommer en mystisk man på deras tomt som säger att han tappat någonting och en liten stund senare hittar ungdomarna en ring i gräset. En ring med stenar. Två vita, två blå. Victoria med 'c' är ingraverat i den. Sedan börjar äventyret... 


Den här serien är så jäkla snygg att det knappt är sant. Det är 60-tal och det är på landet. Barnvakten Jenny är en riktig 60-talssexbomb. Kullamannen är värd att ses bara för att allt och alla är så snygga. Men också för manuset och språket. Den är så jäkla bra skriven och den är spännande och mysig.

Inga kommentarer: