fredag 29 januari 2016

"Du tror att du är så snygg, jag blir äcklad"

Igår när jag lade upp en bild på Instagram fick jag kommentarer om hur äcklig jag var och hur synd det var om mina barn (har inga, men whatever). Även fast jag har hängt på internet (som kidsen säger) ett bra tag och fått en massa olika kommentarer, både snälla och mindre snälla, så är det alltid en liten chock att logga in (som om jag nånsin loggar ut) och läsa att jag är äcklig. Att jag är ful och fel. Och sen se andra kommentarer från folk som faktiskt försvarar hat-kommentarerna med att när en lägger ut bilder och texter på internet, då får en banne mig förvänta sig skit tillbaka. Men hallå?! Så här kan vi ju bara inte ha det. Det är så jävla inte okej att skriva till någon att den är äcklig och vidrig.

Och vad var skälet då? Själva anledningen till att jag var så äcklig? Jo, det var på grund av att jag lade upp bilder där jag var lättklädd/halvnaken och "tror jag är snygg". Som om det är det värsta en kan göra? Tro att jag själv är snygg. Som om det finns någon fara i att jag, en helt vanlig fulis, tycker att jag faktiskt är lite snygg ibland och då tar en bild och lägger upp den bilden på internet. Även om jag skulle vara den fulaste människan nånsin, så är det väl bara bra och najs om jag för en gångs skull tycker att jag är lite snygg? Men nej. Icke. Min kropp och mitt fejs är tydligen så motbjudande i tonårskillars ögon att de blir äcklade. Fy tusan vilka skyddade liv de måste leva om jag är det värsta de sett.

Det är så himla töntigt och bakåtsträvande att hata selfies och hata på folk som ägnar sig åt att ta selfies och postar dom för andra att se. Det finns ett djupt rotat kvinnohat i dessa kommentarer. Extra äcklig och ful är ju såklart den personen som inte är normsnygg eller smal och så vidare men ÄNDÅ tror den är snygg och lägger upp selfies! Tänk vad läskigt! En person som inte passar in i det som samhället hyllar som *snyggt* men ändå tycker att den är fin. Det måste vara det obehagligaste nånsin för den här typen av killar som skriver dessa hatkommentarer (för helt ärligt, vi vet alla att det mest är killar, källa: min egen insta). Deras värld blir upp och ner-vänd och de måste så fort de bara kan berätta hur äckligt det är. De är verkligen hemska små as, som mår bra av att sprida hat. Som höjer sig själva genom att trycka ned andra. Genom att trycka ned främlingar på nätet. Och säkert både främlingar och icke-främlingar i köttvärlden också.

Det är så förfärligt att det fortfarande ser ut så här. Att det är så vanligt att få hat-kommentarer när en (är icke-man och) lägger upp bilder eller skriver texter på internet. Att det är nåt en bara ska tåla. Bara finna sig i. Men jag vill inte finna mig i detta. Jag vill slå dom på käften.



Today millions of girls loved themselves in the face of a world that tells them not to. And isn't that tiny revolution enough? And isn't that the greatest revolution of all? 


Från "Ode to the Selfie" av Speak like a Girl.

4 kommentarer:

Fifi sa...

Att folk ens orkar hålla på så där? Så jäkla lågt och trist. På min gamla blogg hände det att jag fick taskiga kommentarer om att jag var ful och jag blev helt chockad varje gång, och inte för att folk tyckte att jag var ful, för det är helt ok, men att de tog sig tid att skriva det till mig. Varför var det så viktigt för dem att jag skulle veta att de tycker jag är ful?

Nä, kör på du! Selfies är kul! Att visa upp sig själv är grymt! Heja dig!

Nathalie sa...

Fortsätt uppröra och beröra! En dag kommer alla jädra män och pojks, och kvinnohatande kvinnor att inse att världen består av massa olika människor, olika kroppar och att alla kroppar är fina och bra! Ta plats.
Kvinnor HAR hår under armarna, alla är inte supervältränade och har silikontuttar! Vi finns. Vi behöver ta plats och visa oss. Det är sjukt att vi ska ha en typ av kropp som mall för vad som är vackert. Att den mallen ska vara så viktig, så att många tycker deras kropp är fel och ska operera sig. Jag är smal och har sen barn hört att jag är för smal, äcklig osv osv... fuck it! Inget duger. Antingen är du för smal, för tjock. För någonting. Jag tänker älska min smala kropp och mina små bröst. Och mina håriga armhålor (som är håriga numera tack vare dig). Och jag älskar dom! Tack Kajsa! du inspirerar!

Pippigull sa...

Åh vilken värld!

Nu ska jag generalisera lite här - men undrar just om det är samma killar/män som ropar att flyktingarna måste ta till sig vår kultur i Sverige?
Jag tror at många nät-kvinnohatare är svennar. Men så klart - deras kommentarer är väl inte kvinnohat enligt dem. eller vad vet jag. Fördomar från mig.

Hur som helst - vad är det för värld där man inte får vara nöjd över sig själv????

Karin sa...

Kobran, du är BÄST! Du är svinsnygg, modig och smart och det har bara de där skitkillarna inte fattat. Jag tycker du är inspirerande och rolig och din insta är fantastisk. Sedan jag hittade din blogg för något år sen har jag tänkt att åh, det här är en person jag skulle vilja vara kompis med. Men jag är rätt nöjd med att vara hemlig beundrare också. Fortsätt göra din grej! Heja!