torsdag 20 augusti 2015

Jag accepterar dig, kroppen!

Typ den bästa gåvan jag gett mig själv (ok töntigt) är att verkligen försöka sluta bry mig om hur jag ser ut på stranden, på klippan, i bikini. Och ibland verkligen lyckas! Jag har liksom en tendens att bry mig SÅ JÄVLA MYCKET om vad andra tycker. Hur andra tycker jag ser ut, tycker jag är osv. Det är så himla dumt och destruktivt, för det är alltid dåliga saker såklart, men jag har alltid varit sån. Men nu jobbar jag stenhårt för att bryta den vanan. Och då blir det så himla mycket roligare! Att bada eller ens bara leva i den varma sommaren blir så fantastiskt mycket bättre. 



Det är en så förvirrande och fantastiskt känsla att känna att min bikinikropp (och jeanskropp eller shortskropp eller crop top-kropp eller vad jag nu är klädd i) är så jävla bra. JAG ACCEPTERAR DIG KROPPEN! Det är en fin känsla att känna. Efter att i så många år känt att den varit fel och ful och allmänt dålig. 


Jag minns en sommar för kanske två, tre år sedan. Det var varmt och soligt och lite spontant for jag och min man ut på sjön tillsammans med två vänner. Jag hade inte med mig några badkläder. Jag minns inte om jag glömde, eller struntade i att ta med mig. Både de två alternativen låter helt sjukt idag, för att inte ta med mig badkläder när jag ska till havet skulle aldrig nånsin hända idag! Men då gjorde det det. Sen när vi väl var där och jag låg på klippan så tog jag ej av mig kläderna, utan var fullt påklädd hela tiden. Att ta av mig och bada/sola i underkläder framför min man och två manliga vänner fanns inte på kartan då. Inte en jäkla chans! Jag kunde bara tänka på hur himla ful och dålig jag var. Min kropp var. Så jag satt på land och svettades. Det fanns liksom inget annat att göra. 

Nu känner jag inte igen mig alls i den personen som satt på land och vägrade bada. Jag har blivit så bekväm i min kropp (ibland, inte alltid) att jag sätter bad och hav och roligheter först.

 Vad jag vill göra, hur jag vill använda min kropp, är det viktigaste. Vad folk TYCKER om min kropp har halkat ned jävligt långt på listan. För folk ska banne mig ge fan i att ha åsikter om andras kroppar. 

Inga kommentarer: