torsdag 29 maj 2014

Frances Ha

Guess what? Jag har sett en bra film! På nåt sett kändes det så himla bra att ta mig tid att se en film. Och den var jättebra!

Frances Ha handlar om Frances som är 27 år (precis som jag!!) och liksom lite vilse (precis som jag!!). I livet i stort. Vet inte vad hon vill göra riktigt. Får inte möjlighet att göra det hon vill. Har alldeles för lite pengar. Hon är lite av en udda fågel. Hon kallas undateable av en kompis, vilket kanske passar bra.



Hon skulle lätt kunna bli en manic pixie dreamgirl, men det är inget dreamy med henne. Hon är avis på sin kompis, kan inte behålla jobbet eller betala räkningarna. Köper dock en Parisresa med kreditkort, men erkänner sen att det var asdumt. Hon är awkward, konstig, avig, en springare som springer fram istället för att gå. Hon bor med sin kompis Sophie, men Sophie vill gå vidare med livet. Sen bor hon med två rika dudes som lajvar konstnärsliv. Hon bor själv. Hon hälsar på mamma och pappa. Hon är fin, Frances.


Jag tycker det är svårt att beskriva filmer som jag gillar. Och jag blir inte förvånad över att jag gillar den här. Det är en typisk Kajsa-film. Om att vara lite lost och hitta sin väg. Eller nåt annat som låter mindre töntigt.
Jag gillar att filmen inte alls, på nåt sätt, handlar om att bli kär och träffa den rätta eller nåt sånt, som många andra filmer om folk som är 20-nånting och lite weird handlar om. Det handlar bara om Frances. Och jag gillar den.


Och nu är jag lite förälskad i Greta Gerwig, såklart.



Frances Ha ligger på Netflix och det är därifrån bilderna kommer.

Inga kommentarer: