tisdag 23 februari 2016

"Confidence, Cohen"

Ibland önskar jag att jag, likt Seth Cohen, hade min egen Anna som kunde peppa mig att få lite bättre självförtroende.

Men samtidigt undrar jag varför folk alltid tror att ens självförtroende kommer att bli bättre av att de påpekar att det kanske inte är så jättebra? Jag vet inte hur många gånger jag hört "Du måste få lite bättre självförtroende bara, så går det toppen". Det enda jag känner är JA JAG VET ATT JAG INTE HAR SÅ DÄR JÄTTEMEGABRA SJÄLVFÖRTROENDE EXAKT HELA TIDEN. Tro mig, jag vet. Jag vet det mest av alla, för det är jag som lever i den här kroppen. Genom att påpeka det hamnar jag bara i en jättekonstig situation där jag känner mig ännu mindre och sämre än jag redan gör.

Det knäppa är att det folk tycker är "dåligt självförtroende" tycker jag ofta är normalt beteende, allra särskilt om en är ny på en arbetsplats eller i skolmiljö, vilket ofta är fallet i dessa situationer. Att jag är ny och känner mig osäker och inte kan regler och rutiner och vill vara säker på att jag gör rätt och att det inte ska bli fel. Det tycker jag är bra beteende, men andra ba "dåligt självförtroende". Så himla tröttsamt.


Inga kommentarer: